Byrådet justerer Skanderborg Kommunes centrale administration

Image
De kommende måneder justeres den centrale administration på Skanderborg Fælled. Det er forventningen, at forandringerne er implementeret senest i maj. Foto: Skanderborg Kommune

Der skal være mere fokus på strategisk udvikling, helhed og sammenhæng i opgaveløsningen til gavn for både lokalsamfund og erhvervsliv. Derfor har Skanderborg byråd netop sagt ja til at justere kommunens centrale administration.

Etablering af et nyt direktørområde "Økonomi, digitalisering og ejendomme" og samlingen af et fagsekretariat "Udvikling, Kultur og Erhverv" - er to af de mest iøjnefaldende ændringer i det forslag til justeringer af den centrale administration, som Byrådet har vedtaget onsdag aften, og som direktionen har arbejdet på i efteråret 2020.

»Skanderborg Kommune har fart på, og der er masser af ambitioner hos vores erhvervsliv, foreninger og lokalsamfund. Med de justeringer, som vi nu sætter i gang, er min forventning, at vi får styrket vores erhvervsprofil, fordi vi får endnu bedre muligheder for at tage dialogen og finde løsninger på konkrete udfordringer sammen med vores borgere og virksomheder. Et godt eksempel er, at vi nu samler vores planafdeling og fagområde teknik og miljø i en fælles enhed, som gør, at vi kan levere en mere sammenhængende sagsbehandling, når vi eksempelvis står overfor konkrete udviklingsprojekter for boliger eller virksomheder,« fortæller borgmester Frands Fischer og tilføjer:

»Samtidig skal ændringerne være med til at sikre, at vi også kan håndtere de rekordmange mange anlægsopgaver, vi står over for, hvor vi skal bygge skoler, børnehaver og plejecentre for 950 mio. kr. de næste tre år.«

Fokus på styring og strategisk udvikling

Skanderborg er en af landets hurtigst voksende kommuner. Frem til 2030 forventes indbyggertallet at stige fra godt 63.000 til 70.000. Den store vækst er en udfordring for den centrale administration, som både skal omsætte Byrådets mange beslutninger i kølvandet på væksten og samtidig sikre driften og en fortsat stram økonomisk styring på alle velfærdsområder.

»Der er ikke gennemført større ændringer i den centrale administration siden sammenlægningen i 2007, selvom vi har fået nye opgaver, og er blevet 8.000 flere borgere i kommunen. Med den nye organisering sætter vi ekstra fokus på den strategiske udvikling af kommunen, på planlægning og porteføljestyring, på fortsat stram økonomistyring og på at skabe et endnu bedre samarbejde med vores erhvervsliv og lokalsamfund for at sikre en god håndtering af de positive udfordringer, der er i en vækst-kommune som Skanderborg,« siger kommunaldirektør Lars Clement.

Forslagene betyder, at de nuværende fagsekretariater og stabe berøres i større eller mindre omfang. Der skal ansættes en ny direktør og to chefer, og der ændres på opgaveporteføljer som følge af flytninger af afdelinger og medarbejdere. Forslaget medfører ikke reduktion på medarbejdersiden.

De vigtigste ændringer er:
• Der oprettes en ny direktørstilling med ansvar for et nyetableret direktørområde; Økonomi, Digitalisering og Ejendomme med øget fokus på strategisk økonomi-, anlæg- og porteføljestyring.
• Der oprettes et nyt fagsekretariat; Udvikling, Kultur og Erhverv under kommunaldirektørens område.
• Der oprettes en ny stab; Byrådssekretariatet og HR - med styrket internt organisatorisk fokus samt understøttelse af Byråd m.v.
• Videredelegering af referenceforhold på Børn- og Ungeområdet.
• Fagsekretariatet Teknik og Miljø ændres, så Plan- og Byudvikling flyttes til Teknik og Miljø, og bliver en afdeling under koncernchefen for Plan, Teknik og Miljø.
• Sammenlægning af funktioner mellem Beskæftigelse og Sundhed og Ældre og Handicap som følge af Budget 2021-2024.
• Staben Kultur, Borger og Planlægning nedlægges som stabsenhed. Funktioner og opgaver fastholdes, men flyttes til andre stabe og fagsekretariater.
• Justering af koncernledelsen.

På plads i maj

Med ændringerne sættes der  ifølge Skanderborg Kommune fokus på mere helhed og sammenhæng i opgaveløsningen, herunder en styrket strategisk udvikling og fortsat stram økonomisk styring af kommunen, en sikker håndtering af de mange store anlægsopgaver, der er på vej, samt en bedre eksekvering af Byrådets beslutninger.

De mange ændringer forventes at være på plads senest i maj.

Del på
Super Brugsen Galten

Kontakt

Galten Folkeblad
Søndergade 25
8464 Galten
Tlf. 70 20 09 95
Fax 86 94 32 16

- Kontakt os
- Annoncebestilling
- Giv os et tip

Facebook block