50 lokale borgere vinder gavekort på 200 kroner til Galtens butikker i en kampagne, der opfordrer borgerne til at bakke op om det lokale handelsliv.
»Giv Galten en chance – for din egen, for byens og for miljøets skyld«.
Sådan lyder forsidebudskabet på en folder som i disse dage dumper i postkassen hos en lang række af områdets husstande.
Afsenderen er Galten Skovby City, som med indholdet vil gøre opmærksom på værdien af at bakke op om et levende lokalt handelsliv, med en samtidig påmindelse om, at et ændret handelsmønster med transport-, emballageforbrug ikke er uden omkostninger for miljøet.
Borgmester: »Bak op«
Borgmester Frands Fischer har bidraget til folderen med et indlæg, der fokuserer på butikkernes andel i at fastholde Galten-Skovby som en "rigtig" by med en opfordring om at bakke op.
»Jeg tror, at corona har medvirket til, at vi har fået øjnene op for, hvilken betydning det nære har. Det gælder sådan set både i forhold til vores familieliv og vores vennekreds, men det gælder også vores handels-liv. Når vi handler, så har vi fundet ud af, at hvis vi gerne vil have, at der sker noget i vores nærmiljø så er vi også nødt til selv at bakke op om det. Det har gjort det nemmere at trænge igennem med budskabet om at man skal handle lokalt. Det skal man fordi det er med til at skabe det lokale byliv. Det vil vi gerne fra kommunens side, og fornemmer jeg også at mange borgere gerne vil,« siger Frands Fischer.
»Her handler vi lokalt«
Christian Berger fra handelslivets sammenslutning Galten Skovby City oplever samme tilgang.
»Jeg tror faktisk at det bliver det nye sort at handle lokalt. Nu har man siddet derhjemme ved computeren og fået en masse pakker leveret. Nu trænger man til at komme ud at få nogle oplevelser, møde nogle mennesker som kan fortælle om varen, få den pænt pakket ind. Og passer varen ikke så kan man i butikken prøve en anden størrelse, frem for at man skal ned og sende frem og tilbage,« siger Christian Berger og tilføjer:
»Når jeg spørger kunderne om, hvordan de fandt ned til min butik, så lyder svaret ofte i retning af: En på vejen sagde, at nu husker I, at her handler vi lokalt. Det går borgerne altså og "opdrager" nye tilflyttere til. Det er et megastærkt argument.«
Såvel borgmesteren som handelslivets repræsentant er af den opfattelse at Covid-19 helt overordnet har været med at gøre os mere bevidste om handelslivets værdi for lokalsamfundet.
»Sætter vi os på håndfladerne og undlader at lave arrangementer, så dør tilgangen lige så stille ud. Inden borgere flytter til et område så undersøger de jo alt, herunder om der er aktive midtbyer, arrangementer og idrætsliv. Er der ikke det, så kommer der ingen nye mennesker,« siger Christian Berger.
Det lokale GB Grafisk Reklamebureau har skænket produktion og trykning af folderen til Galten Skovby City.
Folderen uddeles i store dele af Galten-Skovby. Og skulle man ikke modtage et eksemplar så er der mulighed for hente et eksemplar hos Galtens butikker.