Image
Stine Melgaard Lassen og Tore Neergaard Kjellow har sammen dannet firmaet 'Skolen i spil'. De har specialiseret sig i at "gamificere" undervisningen i folkeskolen, d.v.s. ved at gøre brug af redskaber, der er bygget op om digitale spiluniverser.
Sammen med makkeren Stine Melgaard Lassen har Tore Neergaard Kjellow fra Sjelle stiftet virksomheden 'Skolen i spil'.
De to arbejder med at udvikle undervisning, der hovedsageligt benytter sig af computerspil til børn. Særligt fokuserer de på ADHD og børn med særligt problematiseret adfærd.
Disse tanker og vejen til foredraget i torsdags tog sin begyndelse i Tores unge år, da han dykkede ned i et univers af computerspil og kodning. Men tankerne omkring hvad et spilunivers kan gøre for børn tog først en konkret form, da han arbejdede som pædagog på Columbusskolen i Skovby.
Her var han i et team på tre voksne, der skulle håndtere en gruppe på fire børn med adfærdsvanskeligheder.
Tore fulgte sin intuition og begav sig i 2011 ud i at spille rollespil, som dem man så i 1980'erne, med børnene. Her gik de fra at kunne koncentrere sig et kvarter af gangen til halvanden time.
»Jeg tog udgangspunkt i mig selv, hvad der kan fange mig,« forklarer Tore.
Stine, som var en del af samme team fortæller, at Tore nu kunne have ti børn af gangen uden andre pædagoger eller lærere.
Herefter gik de over til at spille computerspil, så Tore ikke skulle bruge tiden på at være game master, d.v.s. den, der styrer spillet.
Forsker i computerspil og undervisning
»Vi byggede undervisningen op om et belønningssystem i forbindelse med computerspillene og børnene lærte pludseligt meget mere,« forklarer Stine.
Det overbeviste ledelsen om, at det traditionelle skema skulle erstattes af et, der var bygget op om spilunivers, og undervisningen blev "gamificeret".
Læs hele artiklen i Galten Folkeblad 28. februar 2017
Del på
De to arbejder med at udvikle undervisning, der hovedsageligt benytter sig af computerspil til børn. Særligt fokuserer de på ADHD og børn med særligt problematiseret adfærd.
Disse tanker og vejen til foredraget i torsdags tog sin begyndelse i Tores unge år, da han dykkede ned i et univers af computerspil og kodning. Men tankerne omkring hvad et spilunivers kan gøre for børn tog først en konkret form, da han arbejdede som pædagog på Columbusskolen i Skovby.
Her var han i et team på tre voksne, der skulle håndtere en gruppe på fire børn med adfærdsvanskeligheder.
Tore fulgte sin intuition og begav sig i 2011 ud i at spille rollespil, som dem man så i 1980'erne, med børnene. Her gik de fra at kunne koncentrere sig et kvarter af gangen til halvanden time.
»Jeg tog udgangspunkt i mig selv, hvad der kan fange mig,« forklarer Tore.
Stine, som var en del af samme team fortæller, at Tore nu kunne have ti børn af gangen uden andre pædagoger eller lærere.
Herefter gik de over til at spille computerspil, så Tore ikke skulle bruge tiden på at være game master, d.v.s. den, der styrer spillet.
Forsker i computerspil og undervisning
»Vi byggede undervisningen op om et belønningssystem i forbindelse med computerspillene og børnene lærte pludseligt meget mere,« forklarer Stine.
Det overbeviste ledelsen om, at det traditionelle skema skulle erstattes af et, der var bygget op om spilunivers, og undervisningen blev "gamificeret".
Læs hele artiklen i Galten Folkeblad 28. februar 2017