Image
Skoleleder Jørgen Fjord Pedersen informerede 200 - lidt bekymrede, men også forstående - forældre om den nye skolereform.
Folkeskolen ændrer udseende. Skoleleder på Gyvelhøjskolen informerede ved et møde i onsdags forældre om de kommende ændringer.
I onsdags var der inviteret til stormøde omkring den kommende skolereform. Skoleleder på Gyvelhøjskolen, Jørgen Fjord Pedersen, stod for oplægget.
»Når vi i starten af august møder ind på Gyvelhøjskolen efter den nært forestående sommerferie, er det en helt anden skoleverden, som børn, forældre og ansatte møder. Folkeskolen skal i gang med at udmønte den reform, der politisk blev besluttet for omkring et år siden. Forberedelserne er nu så langt fremme, at skolen har kunnet løfte sløret for, hvordan skolen arbejder efter ferien,« fortalte skolelederen.
Omkring 200 forældre var mødt frem for at blive klogere på reformens indhold og udmøntning.
Jørgen Fjord Pedersen gennemgik baggrunden for loven og forklarede, hvordan en ny skoledag kommer til at se ud samt om de nye begreber, når der fremover er vil være tale om læring fremfor undervisning.
»De mindste elever i 0. til 3. klasse skal være på skolen i tidsrummet kl. 8-14, og de ældste elever fkl. 8–15. Skoledagen indeholder, ud over skolens fag, et par nye begreber. Understøttende undervisning vil blive skemalagt som en variation i skoledagen. Skolens lærere og pædagoger fra SFO og GJUK vil få ansvaret for denne undervisning,« fortalte skolelederen.
Lektiehjælp og fordybelse
Et tredje element i den nye skolereform er lektiehjælp og faglig fordybelse.
»Denne del er - indtil et folketingsvalg - en frivillig sag, men skolen anbefaler, at alle deltager i den. Også denne del varetages af lærere og pædagoger,« lød det opfordrende fra Jørgen Fjord Pedersen.
Et panel bestående af skolebestyrelsen, ledelsen af skole og SFO samt GJUK på sidelinjen blev på mødet udfordret på de mange spørgsmål og kommentarer til reformen.
»Gennemgående var der forståelse for, at skolen skal arbejde på en ny måde, men også en bekymring over, hvordan disse forandringer vil komme til at virke,« fortalte skolelederen.
Vil børnene blive forvirrede? Vil børn med særlige behov opleve, at de får mindre voksenkontakt? Hvordan kommer klasselærerfunktionen til at virke? Hvornår kan man komme i kontakt med det pædagogiske personale? Ændrer reformen noget ved skolens politik om klassedannelse? var nogle af de mange spørgsmål.
»Alle spørgsmål er noteret og vil komme med i bestyrelsens katalog over emner, som skolen skal forholde sig til,« fortalte Jørgen Fjord Pedersen.
Del på
I onsdags var der inviteret til stormøde omkring den kommende skolereform. Skoleleder på Gyvelhøjskolen, Jørgen Fjord Pedersen, stod for oplægget.
»Når vi i starten af august møder ind på Gyvelhøjskolen efter den nært forestående sommerferie, er det en helt anden skoleverden, som børn, forældre og ansatte møder. Folkeskolen skal i gang med at udmønte den reform, der politisk blev besluttet for omkring et år siden. Forberedelserne er nu så langt fremme, at skolen har kunnet løfte sløret for, hvordan skolen arbejder efter ferien,« fortalte skolelederen.
Omkring 200 forældre var mødt frem for at blive klogere på reformens indhold og udmøntning.
Jørgen Fjord Pedersen gennemgik baggrunden for loven og forklarede, hvordan en ny skoledag kommer til at se ud samt om de nye begreber, når der fremover er vil være tale om læring fremfor undervisning.
»De mindste elever i 0. til 3. klasse skal være på skolen i tidsrummet kl. 8-14, og de ældste elever fkl. 8–15. Skoledagen indeholder, ud over skolens fag, et par nye begreber. Understøttende undervisning vil blive skemalagt som en variation i skoledagen. Skolens lærere og pædagoger fra SFO og GJUK vil få ansvaret for denne undervisning,« fortalte skolelederen.
Lektiehjælp og fordybelse
Et tredje element i den nye skolereform er lektiehjælp og faglig fordybelse.
»Denne del er - indtil et folketingsvalg - en frivillig sag, men skolen anbefaler, at alle deltager i den. Også denne del varetages af lærere og pædagoger,« lød det opfordrende fra Jørgen Fjord Pedersen.
Et panel bestående af skolebestyrelsen, ledelsen af skole og SFO samt GJUK på sidelinjen blev på mødet udfordret på de mange spørgsmål og kommentarer til reformen.
»Gennemgående var der forståelse for, at skolen skal arbejde på en ny måde, men også en bekymring over, hvordan disse forandringer vil komme til at virke,« fortalte skolelederen.
Vil børnene blive forvirrede? Vil børn med særlige behov opleve, at de får mindre voksenkontakt? Hvordan kommer klasselærerfunktionen til at virke? Hvornår kan man komme i kontakt med det pædagogiske personale? Ændrer reformen noget ved skolens politik om klassedannelse? var nogle af de mange spørgsmål.
»Alle spørgsmål er noteret og vil komme med i bestyrelsens katalog over emner, som skolen skal forholde sig til,« fortalte Jørgen Fjord Pedersen.