Flere nye tiltag til styrkelse af digital dannelse på Stjærskolen.
På Stjærskolen arbejder man med følgende princip for Digital Dannelse, Skærmregler, Gaming og BYOD (Bring Your Own Device):
Børn og unge på Stjærskolen skal ikke blot være forbrugere af teknologi, men i højere grad kunne:
- tænke teknologi ind i problemløsning.
- forholde sig kritisk til digitalt indhold og de teknologier, vi omgås i hverdagen.
- være medskabere af digitalt indhold og teknologier,- deltage ansvarligt i et moderne digitalt samfund.
Eleverne skal derfor styrkes målrettet i deres tekniske kompetencer, refleksive kompetencer og skaberkompetencer for herigennem at opnå digital dannelse.
Computere til elever i 4., 5. og 6. klasse
I uge 24 løftede Stjærskolen sløret for nye tiltag, der i skoleåret 2020-2021 skal styrke det fortsatte arbejde med børn og unges digitale dannelse:
- Alle elever i 4.-5.-6. klasse får fremadrettet udleveret en personlig Chromebook (computer) som de skal bruge til skolearbejdet.
- Denne mulighed for en personlig enhed på mellemtrinnet kommer til at give nye muligheder i undervisningen, i læringsprojektet samt arbejdet med den digitale dannelse.
På både mellemtrinnet og i udskolingen bliver der opstillet aflåselige skabe i klassen. Her kan man opbevare sine bøger, chromebooks og pc og samtidig få den ladet op.
Trækker i det digitale arbejdstøj
I udskolingen fokuseres der fortsat på BYOD, som beskrevet i princippet. Skolen vil derfor snarest trække i ”det digitale arbejdstøj” og gå i gang med forberedelse af lokaler, uddanelse mm, så alt kan stå klart efter sommerferien.
Belært af erfaring er der desuden truffet særlige forholdsregler mht. indkøb og opbevaring af devices.