Mandag modtog Sydøstjyllands Politi en række anmeldelser fra borgere, der enten var blevet snydt eller var blevet forsøgt svindlet. Politikredsen opfordrer borgere til at være skeptiske, hvis man over telefonen eller i hjemmet bliver kontaktet af personer, der ønsker at få udleveret betalingskort.
Fremgangsmåden var den samme, da ukendte gerningsmænd i løbet af mandag i flere tilfælde lykkedes med at lokke betalingskort fra forskellige borgere i Sydøstjylland.
Fem episoder blev i løbet af dagen anmeldt til Sydøstjyllands Politi, og af dem fremgår det, at borgerne blev ringet op af en person, som udgav sig for at arbejde for en bank. I telefonen blev borgerne fortalt, at der var hævet penge fra deres konto, og at ”banken” derfor ville komme forbi for at få udleveret betalingskortene.
I umiddelbar forlængelse af telefonopkaldene mødte en person op på borgernes adresser for at få udleveret betalingskort. I et af tilfældene førte det eksempelvis til, at der blev hævet 15.000 kroner på borgerens konto. Sagerne bliver nu efterforsket.
Svindlen er blandt andet gået ud over borgere, der har bopæl i Juelsminde, Skanderborg og Galten.
Søndag eftermiddag blev en 86-årig mand fra Harlev forsøgt svindlet efter samme fremgangsmåde. Han fattede imidlertid mistanke og udleverede hverken kort eller kode til den "bankrådgiver" som mødte frem på adressen.
Anbefaling: Dobbelttjek
Sydøstjyllands Politi opfordrer altid til, at man forholder sig kritisk til uventede opkald eller besøg fra personer, der udgiver sig for at være fra banker, politiet eller andre myndigheder.
»Banker eller offentlige myndigheder ringer ikke og beder dig om at overføre penge eller udlevere personlige oplysninger som eksempelvis MitID. Derfor kan det være en god ide at dobbelttjekke, at den person, man bliver ringet op af, rent faktisk er den, som vedkommende udgiver sig for at være. Det kan man eksempelvis gøre ved at lægge på og i stedet ringe til bankens hovednummer og bede om at få fat på medarbejderen på den måde,« siger vicepolitiinspektør Finn Ellesgaard Nielsen.
Forebyg kontaktbedrageri
Vær altid opmærksom, hvis en fremmed ringer til dig, eller du får uanmeldt besøg af personer, du ikke kender:
• Luk ikke fremmede ind i dit hjem - heller ikke selvom de siger, at de er kommet for at hjælpe dig og fortæller, at de arbejder i banken, hos boligselskabet eller lignede.
• Udlevér aldrig personlige oplysninger, koder, kreditkort eller kontanter.
• Det er svindel, hvis nogen ringer og beder dig overføre penge. Politiet, banken eller en anden offentlig myndighed vil aldrig ringe og bede dig om at overføre penge, udlevere dine personlige oplysninger eller aflevere dit kreditkort.
• Ring til dine pårørende, banken eller den påståede myndighed på det nummer, du plejer at ringe til, hvis du bliver det mindste i tvivl.
• Ring 1-1-2, hvis svindleren fortsat er til stede eller lige er flygtet.
• Ring til politiet på 1-1-4, hvis svindleren ikke længere er til stede.