Nu kan du få drop-in- sagsbehandling på hjælpemidler

Image
Hjælpemiddel Kvik Service på Finlandsvej 3 i Skanderborg fungerer både som depot, sagsbehandlingssted og showroom. Her er det sagsbehandlende ergoterapeut Maria Dam Andersen, der viser nogle af stedets hjælpemidler.

Hver torsdag kan man gå ind fra gaden og få straksbehandlet en ansøgning om simple hjælpemidler. Det sparer tid for borgerne og for sagsbehandlerne. Samtidig bliver det muligt at afhente hjælpemidler uden for arbejdstid.

Nu bliver det nemmere at låne hjælpemidler i Skanderborg Kommune.

Den 19. september åbner kommunen for drop-in-sagsbehandling ved det nye hjælpemiddeldepot på Finlandsvej 3 i Skanderborg. Tiltaget hedder ”Hjælpemiddel Kvik Service”.

Hver torsdag i tidsrummet kl. 12.30-15 kan borgere komme ind fra gaden og ansøge om et hjælpemiddel fx rollator, kørestol, badebænk eller bestik med tykt greb.

En terapeut med særlig viden inden for området behandler ansøgningen på stedet og hjælper med at indstille og demonstrere hjælpemidlet. I langt de fleste tilfælde kan man få hjælpemidlet med hjem med det samme.

»Vi venter os meget af det nye tiltag. Mennesker, der står og har brug for en rollator eller et andet hjælpemiddel i hverdagen, kan hurtig få fat på det. Ordningen betyder også, at sagsbehandlerne på Fælleden får frigivet tid til de komplicerede sager, som dermed også kommer til at gå hurtigere,« siger Jens Szabo, formand for Sundheds- og Omsorgsudvalget i Skanderborg Kommune.

Showroom med råd og vejledning

Tidligere skulle alle ansøgninger håndteres af sagsbehandlere på Fælleden i Skanderborg.

Det kunne give ventetid, fordi man som borger skulle koordinere tider og aftaler med en sagsbehandler. De har travlt, fordi de også håndterer komplicerede ansøgninger om særlige hjælpemidler f.eks. en handicapbil eller en rampe til huset.

Med Hjælpemiddel Kvik Service kan man springe køen over og få behandlet sin ansøgning om simple hjælpemidler med det samme.

»Udover den hurtige hjælp kan borgerne få råd og vejledning fra terapeuten på stedet. Både om de hjælpemidler, man kan låne af kommunen, og om supplerende produkter og hjælpemidler, man selv kan købe som borger. Finlandsvej 3 fungerer med andre ord både som depot, sagsbehandlingssted og showroom,« siger Signe Plats, leder af Visitation og Hjælpemidler.

Hun forklarer, at man også kan møde op i træffetiden og få lavet mindre reparationer og justeringer på udleverede hjælpemidler.

Fleksibel afhentning

En andet nyt tiltag er, at man efter aftale kan hente bevilgede hjælpemidler på depotet døgnet rundt og året rundt.

Tilbuddet er især relevant for borgere, der udskrives fra sygehuset og har behov for et hjælpemiddel for at klare sig selv i eget hjem.

Skanderborg Kommune sætter det bevilgede hjælpemiddel frem på depotet med en navnelap på. Borgeren eller en pårørende får en kode til døren til det ubemandede depot og kan hente hjælpemidlet, når det passer ind. Også selv om det er kl. 2 om natten.

Det nye tiltag med døgnåben adgang er allerede trådt i kraft.

Læs Galten Folkeblad 18. september 2024

Del på
By Goul

Kontakt

Galten Folkeblad
Søndergade 25
8464 Galten
Tlf. 70 20 09 95
Fax 86 94 32 16

- Kontakt os
- Annoncebestilling
- Giv os et tip

Facebook block