
USA’s gamle sangskat var bagtæppet til en aften i jazzens tegn i Bio Huset.
Af André Skjøtt Jensen, journaliststuderende RUC
Fredag aften forvandlede Emil Otto & The Fabulous Trio for en stund Bio Huset til en jazzlounge i New York.
Ølflaskerne blev med et trylleslag forvandlet til høje cocktailglas, og biografsæderne blev til loungemøbler, da først musikken begyndte at spille. På scenen stod det unge jazz-stjerneskud Emil Otto sammen med The Fabulous Trio, der består af Jacob Venndt (el-bas og mundharmonika), Pojken Flensborg (keyboard) og Per Kolling (trommer og vaskebræt).
Orkestret havde fundet ”The Great American Songbook” frem, hvilket dannede rammen for langt størstedelen af aftenens musikvalg. Og selvom forholdet mellem USA og Danmark mildest talt er en smule anspændt, gjorde orkestret en hæderlig indsats for at bygge bro mellem de to lande.
Fra New York til New Orleans og hjem igen
Orkestret lagde ud med en fortolkning af nummeret Sweet Lorraine, der var en glimrende måde at varme Bio Husets gæster op på. Der gik ikke længe før, publikum forlod loungen i New York til fordel for New Orleans’ jazzstuer, som aftenens hovedperson også selv har besøgt.
Emil Otto forlod kortvarigt scenen, og så fik trioen lov til at tage en kort afstikker til jazzklubben Montmartre i København og den danske jazzscene. Det gjorde de med fortolkninger af revyklassikere såsom ’Forelsket i København’, der også blev rigtig godt modtaget af biografsalens gæster.
Efter en kort pause førte de dygtige musikere publikum længere ind i ”The Great American Songbook”.
Med fortolkninger af klassikere som Stardust af Hoagy Carmichael og Bye Bye Blackbird, stod orkestret på skuldre af giganter, og det er der ingen skam i, når det er så velspillet.
Publikum blev sendt hjem fra USA med en raket, i form af nummeret After You’ve Gone, der blev spillet i så lystigt tempo, at man ikke kunne gøre andet end at gå fra Bio Huset i godt humør.
