Image
Skriveredskaberne var skiftet ud med en tandbørste hos eleverne fra 4.b på Gyvelhøjskolen forleden, da tandplejerstuderende fra Tandplejerskolen i Århus stillede skarpt på tænder og sundhed. Her har vinderne af guldtand-trofæet, på fotografens opfordring, fundet tandpasta-smilet frem.
»Tænk over, hvad I byder jeres tænder«. Det var budskabet, da tandplejerstuderende besøgte Gyvelhøjskolens elever.
Syreskader på tænderne ser langt fra kønt ud. Det erfarede eleverne på Gyvelhøjskolen forleden, da de havde besøg af tandplejerstuderende fra Tandplejerskolen i Århus.
De studerende havde fået lov til at låne samtlige skolens elever et par timer i håbet om at få børnene til at tænke over, hvad de byder deres tænder.
De 65 tandkyndige besøgende fordelte sig i klasserne fra 0. til 9. trin, hvor sundhed var det helt centrale emne for de efterfølgende to lektioner.
- Vi har fortalt, hvad sukker gør ved tænderne og fortalt, at der i mange produkter er langt mere sukker, end man lige regner med. Det gælder f.eks. morgenmadsprodukter og müslibarer, siger de to tandplejerstuderende Sarah Kisbye og Sandie Pontoppidan, der besøgte 4.b.
- Vi har ikke sagt »Det må I ikke spise«, men vi har givet dem noget at tænke over.
Cacaomælk fremfor cola
4.b var både interesserede og nysgerrige i forhold til dagens emne. Afslørende billeder af tænder med syreskader blev vist for eleverne, der tydeligvis var overraskede over, hvad syren fra cola og vingummi med frugtsmag kan gøre ved tænderne.
Ifølge Sara Kisbye og Sandie Pontoppidan handlede det også om at åbenbare for eleverne, at de har et valg. Og står valget eksempelvis imellem en cacaomælk eller en cola anbefaler tandspecialisterne klart cacaomælken, idet colaen udover det store syreindhold har et sukkerindhold, der svarer til 22 sukkerknalder per halvliter.
- Eleverne i 4. klasse er jo på vej mod at blive teenagere, og det gør dem til en oplagt målgruppe for de her ting, siger Sarah og Sandie.
Stor spørgelyst
Og budskabet var da også gået rent ind hos eleverne. Det viste det efterfølgende orienteringsløb med poster, der udfordrede på paratviden om dagens emne. Og med et guldtand-trofæ på højkant var der noget at kæmpe for.
- Det er jo altid sjovt for eleverne, når der kommer nogen udefra, der har en portion viden om noget. Og klassen har været meget optagede af emnet i dag. De har haft stor spørgelyst, og der har været en god ro omkring det, fortæller klasselærer i 4.b Laura Schou, der tror budskabet har en effekt på eleverne.
jlc
Del på
Syreskader på tænderne ser langt fra kønt ud. Det erfarede eleverne på Gyvelhøjskolen forleden, da de havde besøg af tandplejerstuderende fra Tandplejerskolen i Århus.
De studerende havde fået lov til at låne samtlige skolens elever et par timer i håbet om at få børnene til at tænke over, hvad de byder deres tænder.
De 65 tandkyndige besøgende fordelte sig i klasserne fra 0. til 9. trin, hvor sundhed var det helt centrale emne for de efterfølgende to lektioner.
- Vi har fortalt, hvad sukker gør ved tænderne og fortalt, at der i mange produkter er langt mere sukker, end man lige regner med. Det gælder f.eks. morgenmadsprodukter og müslibarer, siger de to tandplejerstuderende Sarah Kisbye og Sandie Pontoppidan, der besøgte 4.b.
- Vi har ikke sagt »Det må I ikke spise«, men vi har givet dem noget at tænke over.
Cacaomælk fremfor cola
4.b var både interesserede og nysgerrige i forhold til dagens emne. Afslørende billeder af tænder med syreskader blev vist for eleverne, der tydeligvis var overraskede over, hvad syren fra cola og vingummi med frugtsmag kan gøre ved tænderne.
Ifølge Sara Kisbye og Sandie Pontoppidan handlede det også om at åbenbare for eleverne, at de har et valg. Og står valget eksempelvis imellem en cacaomælk eller en cola anbefaler tandspecialisterne klart cacaomælken, idet colaen udover det store syreindhold har et sukkerindhold, der svarer til 22 sukkerknalder per halvliter.
- Eleverne i 4. klasse er jo på vej mod at blive teenagere, og det gør dem til en oplagt målgruppe for de her ting, siger Sarah og Sandie.
Stor spørgelyst
Og budskabet var da også gået rent ind hos eleverne. Det viste det efterfølgende orienteringsløb med poster, der udfordrede på paratviden om dagens emne. Og med et guldtand-trofæ på højkant var der noget at kæmpe for.
- Det er jo altid sjovt for eleverne, når der kommer nogen udefra, der har en portion viden om noget. Og klassen har været meget optagede af emnet i dag. De har haft stor spørgelyst, og der har været en god ro omkring det, fortæller klasselærer i 4.b Laura Schou, der tror budskabet har en effekt på eleverne.
jlc