Togstoppesteder ved motorvejens til- og frakørsler i Harlev, på Klank og ved Låsby hvis tanker om en ny toglinie mellem Århus og Silkeborg realiseres.
Fra 1902 til 1956 var Harlev, Lillering, Skovby, Galten og Låsby blandt stationsbyerne på den hedengangne »Hammelbane«.
For Harlev, Galten og Låsbys vedkommende kan der en gang i fremtiden atter blive tale om status som “stationsby”, såfremt tankerne om en helt ny jernbanelinie mellem Århus og Silkeborg realiseres.
I det store perspektiv handler det om at skære den nuværende “omvej” forbi Skanderborg bort og halvere rejsetiden mellem Århus og Silkeborg til blot 22-24 minutter, men set med lokale øjne vil en sådan bane samtidig betyde et kæmpe løft for infrastrukturen og tilgængeligheden med offentlig transport til og fra lokalområdet.
Det er Trafikstyrelsen som i en 54 sider stor ‘strategisk analyse’ belyser tankerne, som det anslås at koste 2,5 mia. kr. at realisere for en 29 kilometer lang enkeltsporsløsning og cirka 3,6 mia. kr. for en dobbeltsporsløsning.
For ikke-gennemgående tog arbejdes der ved dobbeltsporsløsningen med standsningssteder ved motorvejstilkørslerne i Harlev, på Klank og i Låsby. Ved enkeltsporsløsningen, hvor tog i modsat retning må mødes på krydsningsstationer, forudsættes alene en station ved Galten. Her skal stationen i givet fald samtidig tjene som krydsningsstation. Der regnes med toghastigheder på op til 160 km/t.
Endnu er det imidlertid ALT for tidligt at begynde at glæde sig til at kunne tage toget til og fra lokalområdet. Rapporten skal indgå i de politiske prioriteringer på Christiansborg, hvor den skal kæmpe med en række andre kostbare trafikprojekter om knappe midler, men man har jo altid lov at håbe.
Læs hele rapporten fra Trafikstyrelsen ved at klikke HER
Del på
Fra 1902 til 1956 var Harlev, Lillering, Skovby, Galten og Låsby blandt stationsbyerne på den hedengangne »Hammelbane«.
For Harlev, Galten og Låsbys vedkommende kan der en gang i fremtiden atter blive tale om status som “stationsby”, såfremt tankerne om en helt ny jernbanelinie mellem Århus og Silkeborg realiseres.
I det store perspektiv handler det om at skære den nuværende “omvej” forbi Skanderborg bort og halvere rejsetiden mellem Århus og Silkeborg til blot 22-24 minutter, men set med lokale øjne vil en sådan bane samtidig betyde et kæmpe løft for infrastrukturen og tilgængeligheden med offentlig transport til og fra lokalområdet.
Det er Trafikstyrelsen som i en 54 sider stor ‘strategisk analyse’ belyser tankerne, som det anslås at koste 2,5 mia. kr. at realisere for en 29 kilometer lang enkeltsporsløsning og cirka 3,6 mia. kr. for en dobbeltsporsløsning.
For ikke-gennemgående tog arbejdes der ved dobbeltsporsløsningen med standsningssteder ved motorvejstilkørslerne i Harlev, på Klank og i Låsby. Ved enkeltsporsløsningen, hvor tog i modsat retning må mødes på krydsningsstationer, forudsættes alene en station ved Galten. Her skal stationen i givet fald samtidig tjene som krydsningsstation. Der regnes med toghastigheder på op til 160 km/t.
Endnu er det imidlertid ALT for tidligt at begynde at glæde sig til at kunne tage toget til og fra lokalområdet. Rapporten skal indgå i de politiske prioriteringer på Christiansborg, hvor den skal kæmpe med en række andre kostbare trafikprojekter om knappe midler, men man har jo altid lov at håbe.
Læs hele rapporten fra Trafikstyrelsen ved at klikke HER