»På konserves, ris og pasta oplevede vi nogle dage en seksdobling af omsætningen i forhold til det normale,« siger brugsuddeler Brian Kamper om dagene hvor det gik hedest for sig i SuperBrugsen efter coronakrisens udbrud.
»Lige nu har vi ikke været ramt på omsætningen, men det kan være at vi bliver det bagefter. Hvis markedet ændrer sig og andre butikker i byen forsvinder, så bliver vi væsentligt hårdere ramt.«
Sådan siger brugsuddeler Brian Kamper om situationen for Super Brugsen isoleret set.
Mens en ny "normalitet" har sænket sig over SuperBrugsen, så kan chefen gøre del-status ovenpå tre omskiftelige uger i corona-virussens vold.
»Det har været specielt. Det har sådan set været vildt og hårdt,« indleder Brian Kamper.
»Vi har skiftet strategi og tiltag næsten fra minut til minut. Vi vidste ikke, hvor vi stod henne, og når så Mette Frederiksen sagde et eller andet på et pressemøde, så måtte vi gå en ny vej.«
Nu skal der handles
Nogle borgere tog budskabet om, at Danmark lukkede ned lidt for bogstaveligt og så blev der købt stort ind.
»Danmark lukker ned. Nu skal der handles, sagde hun. Og det blev der. Jeg tror aldrig at vi har haft bedre markedsføring på TV,« konstaterer Brian humoristisk.
Samtidig var man i SuperBrugsen ramt af op til 15 sygemeldinger ud af de i alt 60 medarbejdere, inkl. deltidsansatte.
»Dem, der har været tilbage, har været villige til at tage en ekstra tørn. Personalemæssigt har vi håndteret det med to meters afstand, håndsprit overalt, samt at der kun sidder en medarbejder ved hvert bord i frokoststuen og maksimalt fem i lokalet,« fortæller Brian idet han tilføjer.
»I starten indførte vi treholdsskift for at sikre, at hvis nogen blev smittet så smittede vi ikke hele holdet. Tidsrummet mellem midnat og klokken tre var en overgang de eneste timer, hvor der ikke var nogen i huset. Alt sammen for at minimere risikoen for at nogen blev syge.«
Plexiglas ved kassen, håndvaske ved indgangen
Efterhånden som dagene skred frem, opstod der nye ideer som omgående blev iværksat.
»Vi er selvfølgelig blevet klogere undervejs og har taget vore forholdsregler. Der er monteret afskærmning med plexiglas ved kasserne og lavet håndvask ved indgangen. Efterhånden måtte vi også erkende, at det blev for hårdt at arbejde i treholdsskift, så vi er gået tilbage til det normale,«
siger Brian Kamper.
Han har kun ros over kundernes måde at agere i situtionen.
»Kunderne har været ualmindeligt gode til at håndtere det. Jeg er faktisk forundret over, at næsten alle bruger håndvaskene. Det er sjovt at iagttage, at når en kunde kommer ind, og andre er i gang ved håndvaskene, så står de pænt og venter. Samtidig tror jeg også at vi har været heldige at have så stor en butik med så meget luft omkring varerne,« siger Brian.
Store ekstraomkostninger
Hvor meget de forskellige tiltag ender med at løbe op i økonomisk har han ikke noget endeligt overblik over.
Det anslås at etablering af håndvaske og plexiglas samt indkøb af en stor mængde håndsprit m.v. beløber sig til cirka 50.000 kroner mens ekstra personaleomkostninger anslås til et tilsvarende beløb.
»Det har været dyrt, men sådan er det.Vi må ikke lægge os ned, men tage situationen som den er og komme videre derfra,« konstaterer uddeleren.
Ændret indkøbsmønster
Omsætningsmæssigt melder han om vild købelyst i de første 14 dage, hvor det kneb med at holde varerne hjemme.
»Nu er vi kommet på normalen igen, men indkøbsmønstret har ændret sig. Normalt er fredag-lørdag store dage, men nu er omsætningen mere jævnt fordelt. Samtidig er det sjovt, at folk nu vil handle i ydertimerne, så på tidspunkter hvor der normalt ingen kunder har været, har vi nu travlt,« siger Brian Kamper.
Han anslår, at der var 50 procent i øget omsætning i de første uger set under et, men på dage hvor statsministeren sagde noget, der kunne tolkes som optræk til en snarlig lukning af fødevarebutikkerne, da oplevede man dage med tredobbelt omsætning sammenlignet med i fjor.
Ris, pasta og konserves
På enkelte varegrupper har man oplevet endnu større udsving.
»På konserves, ris og pasta oplevede vi nogle dage en seksdobling af omsætningen i forhold til det normale. Og af gær kunne vi sælge alt der kunne skaffes. Vinen er derimod gået ned omsætningsmæssigt. Måske fordi der ingen gæster er, og så drikker man det, der er på hylden,« siger Brian og tilføjer:
»Men brød, grønt og mælk, har der været run på. Og da vi lukkede for salget af løsvægtsslik, så var hylderne med slik i poser omgående ribbet.«
Og så endelig en af de meget efterspurgte varer foruden gær og toiletpapir: Håndspritten.
»Vi har hele tiden haft håndsprit, men vi har også været ude at handle hos leverandører uden for vores egen indkøbskæde. Alternativet ville være, at vi ikke havde noget at tilbyde. Her ville vi hellere give kunden valget, om man ville betale den pris markedet siger. Der sad selvfølgelig nogen tjente penge på det,« konstaterer Brian.
»Vi har fået henvendelser fra kunder om at håndspritten var dyr. Det vil jeg give dem ret i. Det synes jeg også, men vi kunne ikke få andet. Nu er efterspørgslen dalende, så nu har vi sat prisen ned og taber herefter penge på det. Vi tænkte mere på at løse opgaven end at vi ikke ville give prisen.«