Folkeskolen er et fælles projekt. Derfor gik SF og Konservative forrige lørdag sammen om et debatmøde om vores lokale folkeskoler.
Som trækplaster kom Laila Lagermann, der er cand.pæd og ph.d. i pædagogisk psykologi og kendt som en ivrig forfatter og uddannelse- og ungdomsforsker.
»Vi inviterede Laila Lagermann, fordi vi andre sagtens kan blive enige om, at vi gerne vil give vores børn den bedste folkeskole, men Laila kommer med en masse viden, som hun er rigtig god til at omsætte til konkret vejledning,« forklarer Charlotte Vindeløv (SF) og Birgitte Majgaard (Konservativ).
Laila Lagermann kredsede i sit oplæg meget om trivsel.
»Når der er børn, der mistrives, laver ballade eller bliver væk fra skolen, så skal vi blive bedre til at lade børnene – og deres forældre selv sætte ord på, hvad de har brug for hjælp til. Se, hvad de engagerer sig i, hvor de trækker sig, hvor de skaber ballade. Vi ser; Børn gør det godt, hvis de vil. Vi skal se; Børn gør det godt, hvis de kan. Det giver en helt anden tilgang,« forklarede Laila Lagermann de fremmødte ved lørdagsmødet i byrådssalen.
Motivation og trivsel kommer ved selvbestemmelse
Hun forklarede, at motivation og trivsel kommer ved selvbestemmelse, kompetence og samhørighed. Derfor mener hun, at lærernes relationskompetence er altafgørende for en god skole. Hun så meget gerne to-lærerordninger og helst med en faglærer og en speciallærer, som kan supplere hinanden.
Nogle af tilhørerne tilkendegav, at de også oplevede trivsel som lærerafhængig og at relationskompetence er en evne, der ikke gives nok opmærksomhed.
Der blev talt om økonomi, der ikke følger med kravene til skolen. Og lærere som gerne vil, men som går ned med stress, fordi de ikke føler, de kan slå til, når de skal nå rundt om 28 børn med hver deres behov.
»Ledelse er alfa og omega. Betingelser forvaltes forskelligt. Dem, der har prioriteret co-teaching har skåret ned andre steder, så det kan lade sig gøre,« pointerede Laila Lagermann.
Debatten fortsatte
Ligesom ...