Image
Klassepædagog Ingeborg Larsen og eleverne fra 1. klasse på Stjærskolen lægger æggene ned i rugekassen. Her er det Malte, der har fået æren.
1. klasse på Stjær-skolen har den seneste måneds tid haft et projekt om at udruge kyllinger. De har lært alt lige fra hvordan hønsene bliver parret til udrugningen og til sidst udklækningen af kyllinger.
Ideen kom fra klassepædagogen Ingeborg Larsen, som har klassens USU-timer, (understøttende undervisning), og hun synes det kunne være et interessant projekt.
Klassens lærer, Kristine Frost og Ingeborg Larsen klarede forarbejdet og fik en hane parret med en høne ved en kyllingefarm.
Det fik de 15 æg ud af og så kunne projektet gå i gang.
»Vi fik en rugemaskine og varmelamper til rådighed og da vi havde haft æggene i en uge, kom der en mand fra Danmarks Fjerkræavlerforening og lyste æggene for at se hvor mange der var befrugtet, samt fortalte os hvordan vi skulle passe æggene,« fortæller Kristina.
Hele skolen har vist interesse for projektet
Under hele processen, har børnene læst i fagbøger, set film og fået undervisning i, hvordan æggene skal passes.
»Eleverne har ført skema over hvordan temperaturen har været, de har vendt æggene og sørget for udluftning i rugekassen,« siger Kristina.
»Børnene har været helt vildt begejstrede og er gået meget op i projektet. Det har spredt sig som ringe i vandet, for hele skolen har været meget interesseret i hvordan det nu gik med æggene.«
Læs hele artiklen i Galten Folkeblad 14. april 2015
Del på
Ideen kom fra klassepædagogen Ingeborg Larsen, som har klassens USU-timer, (understøttende undervisning), og hun synes det kunne være et interessant projekt.
Klassens lærer, Kristine Frost og Ingeborg Larsen klarede forarbejdet og fik en hane parret med en høne ved en kyllingefarm.
Det fik de 15 æg ud af og så kunne projektet gå i gang.
»Vi fik en rugemaskine og varmelamper til rådighed og da vi havde haft æggene i en uge, kom der en mand fra Danmarks Fjerkræavlerforening og lyste æggene for at se hvor mange der var befrugtet, samt fortalte os hvordan vi skulle passe æggene,« fortæller Kristina.
Hele skolen har vist interesse for projektet
Under hele processen, har børnene læst i fagbøger, set film og fået undervisning i, hvordan æggene skal passes.
»Eleverne har ført skema over hvordan temperaturen har været, de har vendt æggene og sørget for udluftning i rugekassen,« siger Kristina.
»Børnene har været helt vildt begejstrede og er gået meget op i projektet. Det har spredt sig som ringe i vandet, for hele skolen har været meget interesseret i hvordan det nu gik med æggene.«
Læs hele artiklen i Galten Folkeblad 14. april 2015