Image
I emneugen 'Jorden rundt' blev børnene på Gyvelhøjskolens indskolingstrin klogere på kontinenterne Europa, Afrika, Asien og Nordamerika. På billedet viser børnene frugten af arbejdet med at producere flotte europæiske flag.
En fire dage lang emneuge bragte eleverne på Gyvelhøjskolen 'Jorden rundt'.
»Kan du hjælpe med at åbne tuschen?«
28 børn fra 0., 1., 2. og 3. kl. på Gyvelhøjskolen er samlet i et klasselokale.
I dag er deres tur til at besøge kontinentet Afrika, hvor de skal lave blindtegninger af savannedyr, som en del af en kreativ tilgang til emnet.
På podier er placeret miniatureudgaver af giraffer, næsehorn og andre afrikanske dyr, der tjener som modeller.
Indskolingstrinnet, som er delt op i grupper på tværs af årgangene, skal i emneugen blive klogere på kontinenterne; Afrika, Asien, Europa og Nordamerika.
Hver dag besøger grupperne et nyt sted på kloden, hvor børnene får et fagligt indblik i kontinentet, for derefter at beskæftige sig kreativt med emnet.
Grimt på den flotte måde
»Emneugen 'Jorden rundt' er meget konkret for de små klasser,« siger Tanja Peters, lærer på indskolingstrinnet.
I klasseværelset med Afrika overdøves hendes stemme børnenes. Hun gentager, at de ikke må kigge på papiret, mens de tegner, og at det er meningen, at det bliver grimt.
»1-2-3 nu. Find et sted at fokusere på dyret,« siger hun og sætter tegneriet i gang.
Foruden at lære om Afrikas historie skal børnene undersøge emnet gennem en kreativ aktivitet. I dette tilfælde kan børnene også lære noget om dem selv.
»Det er især svært for pigerne, at det bliver grimt, men det er et krav, at de ikke må smide nogen af tegningerne væk. Jeg plejer at sige, at det skal være flot på den grimme måde og grimt på den flotte måde,« siger Tanja og roser børnene for deres blindtegninger.
Læs hele artiklen i Galten Folkeblad 29. november 2016
Del på
»Kan du hjælpe med at åbne tuschen?«
28 børn fra 0., 1., 2. og 3. kl. på Gyvelhøjskolen er samlet i et klasselokale.
I dag er deres tur til at besøge kontinentet Afrika, hvor de skal lave blindtegninger af savannedyr, som en del af en kreativ tilgang til emnet.
På podier er placeret miniatureudgaver af giraffer, næsehorn og andre afrikanske dyr, der tjener som modeller.
Indskolingstrinnet, som er delt op i grupper på tværs af årgangene, skal i emneugen blive klogere på kontinenterne; Afrika, Asien, Europa og Nordamerika.
Hver dag besøger grupperne et nyt sted på kloden, hvor børnene får et fagligt indblik i kontinentet, for derefter at beskæftige sig kreativt med emnet.
Grimt på den flotte måde
»Emneugen 'Jorden rundt' er meget konkret for de små klasser,« siger Tanja Peters, lærer på indskolingstrinnet.
I klasseværelset med Afrika overdøves hendes stemme børnenes. Hun gentager, at de ikke må kigge på papiret, mens de tegner, og at det er meningen, at det bliver grimt.
»1-2-3 nu. Find et sted at fokusere på dyret,« siger hun og sætter tegneriet i gang.
Foruden at lære om Afrikas historie skal børnene undersøge emnet gennem en kreativ aktivitet. I dette tilfælde kan børnene også lære noget om dem selv.
»Det er især svært for pigerne, at det bliver grimt, men det er et krav, at de ikke må smide nogen af tegningerne væk. Jeg plejer at sige, at det skal være flot på den grimme måde og grimt på den flotte måde,« siger Tanja og roser børnene for deres blindtegninger.
Læs hele artiklen i Galten Folkeblad 29. november 2016