To tidligere klassekammerater fra Den fri Hestehaveskole er rejst ud på en CO2-fri Europa-tur i en lånt elbil og beretter i to rejsebreve i Folkebladet om oplevelserne.
Af Pelle Harris Krog og Kristoffer Bonde Pedersen, klima-turister
Snakken har i mange måneder gået på klima og miljø – og til sidst blev vi trætte af at høre på hvad der skal ske i 2030 og 2050. I stedet vil vi undersøge hvad der kan lade sig gøre her og nu.
Som det fremgik i Galten Folkeblad tidligere på måneden, er kør-selv-ferien en af danskernes foretrukne ferieformer - ifølge FDM tager mere end 60% af danskerne på ferie i egen bil.
Derfor forsøger vi, Kristoffer og Pelle, begge oprindeligt fra lokalområdet, at undersøge hvor langt, og hvorhen man kan komme med en elbil.
Til eksperimentet har vi lånt KIA’s nyeste elbil ved navn e-Soul. Den kan køre 452 km på en opladning – men som vi også har fundet ud af, kommer rækkevidden naturligvis an på hvor man kører, og hvor meget det klør’ i højre fod. Og klø, det kan det!
Noget af det første, man opdager, når man sætter sig ind i en elbil, er den imponerende acceleration og lydløse, flydende køreoplevelse.
Vi skriver dette rejsebrev en lille uge efter vi satte kursen sydpå fra Galten, nærmere bestemt fra ladestanderen ved Galten Elværk – i skrivende stund byens eneste af slagsen.
Til Prag i et stræk
Herfra kørte vi i ét stræk 1000 km til Prag i Tjekkiet.
På vejen gjorde vi fire stop ved hurtigladere langs E45 og de tyske motorveje, hvor bilen blev ‘tanket’ og vi fik strukket benene og ladet bilen med friske forsyninger.
Fra Prag gik turen videre syd til smukke Salzburg i Østrig - en by som virkeligt overraskede os begge.
Det er en skøn rejseform at bevæge sig gennem det europæiske landskab. Vi opdager steder og byer, som vi ellers aldrig ville have udforsket.
Efter et par dage i Milano, Italien, kørte vi ad bjergveje ind i Frankrig, og vi er nu i den charmerende by Mollans-sur-Ouvèze med knap 1000 indbyggere.
På trods af de få indbyggere ...