Image
Gennem en fælles indsats skabte eleverne bl.a. et vægmaleri i rummet 'Hønsegården'.
To 'kunstdage' på Den fri Hestehaveskole i sidste uge involverede alle skolens cirka 200 elever og resulterede i ny udsmykning, samtidig med at det udviklede fællesskabet mellem små og store elever. To af skolens afgangselever dokumenterer her forløbet.
Tekst: Mads Løvig Horsager. Foto: Julie Vibeke Rohbrahn. Begge går i 9. klasse på Den fri Hestehaveskole
Morgensamlingssalen sitrer af spænding. Den fri Hestehaveskoles kunstdage løber af stablen. Planen er, at børnene i løbet af to dage skal rundt og sætte deres præg på skolens vægge og den omkringliggende natur.
Alle eleverne skal i hold rundt på seks ud af ti kreative værksteder, hvor nogle værksteder skal munde ud i et kunstprojekt, der skal repræsentere skolen de næste mange år. Lærerne skal guide eleverne mod værkstedets egentlige formål.
Eleverne skal sætte deres præg med nysgerrige fingre og endeløse, barnlige tanker. Og det er præcis sådan, at det foregår, når man går rundt og kigger. Fingre, pensler og tusser danser op og ned af væggene, i færd med at male og tegne.
Garn bliver viklet rundt i massevis, og den lille pige hjælper den store dreng, mens hun griner, fordi han ikke er den mindste smule fingersnild. Alles evner bliver udnyttet, og man hjælper hinanden, går i dialog og sætter spor med de kompetencer og den fysik, den enkelte nu har til rådighed.
Det er en af grundtankerne bag kunstdagene, forklarer billedkunstlærer Thilde Graulund:
»Der er noget specielt over når så mange mennesker laver noget sammen, på tværs. Alle er aktive og alle deltager.«
Vægmaleri til 'hønsegården'
I Thilde Graulund og Mette Sørensens værksted skal alle elever, der kommer forbi, male optegningerne til et vægmaleri, som er bag en scene i rummet ’Hønsegården’, og derefter personliggøre en del af væggen gennem collager, som skal sidde i forbindelse med vægmaleriets farver.
Farverne på væggen og scenen går straks i sammenspil, og skaber en vild og intens bagvæg, som til sidst er krydret med elevernes personlige idéer og fantasier.
På gulvet foran maleriet sidder store og små og klippe-klistrer. Det må være svært ikke at finde sit barnlige jeg, når man sidder i skrædderstilling og holder tungen lige i munden, mens man klipper. Billederne til collagerne findes i magasiner og de store hjælper igen de små med at læse, forstå og klippe billederne ud.
»Det er tydeligt at mange vender tilbage for at se til deres collage, og hvordan den har udviklet sig efter holdene har skiftet værksted,« fortæller Thilde.
Læs hele artiklen i Galten Folkeblad 26. marts 2018
Del på
Tekst: Mads Løvig Horsager. Foto: Julie Vibeke Rohbrahn. Begge går i 9. klasse på Den fri Hestehaveskole
Morgensamlingssalen sitrer af spænding. Den fri Hestehaveskoles kunstdage løber af stablen. Planen er, at børnene i løbet af to dage skal rundt og sætte deres præg på skolens vægge og den omkringliggende natur.
Alle eleverne skal i hold rundt på seks ud af ti kreative værksteder, hvor nogle værksteder skal munde ud i et kunstprojekt, der skal repræsentere skolen de næste mange år. Lærerne skal guide eleverne mod værkstedets egentlige formål.
Eleverne skal sætte deres præg med nysgerrige fingre og endeløse, barnlige tanker. Og det er præcis sådan, at det foregår, når man går rundt og kigger. Fingre, pensler og tusser danser op og ned af væggene, i færd med at male og tegne.
Garn bliver viklet rundt i massevis, og den lille pige hjælper den store dreng, mens hun griner, fordi han ikke er den mindste smule fingersnild. Alles evner bliver udnyttet, og man hjælper hinanden, går i dialog og sætter spor med de kompetencer og den fysik, den enkelte nu har til rådighed.
Det er en af grundtankerne bag kunstdagene, forklarer billedkunstlærer Thilde Graulund:
»Der er noget specielt over når så mange mennesker laver noget sammen, på tværs. Alle er aktive og alle deltager.«
Vægmaleri til 'hønsegården'
I Thilde Graulund og Mette Sørensens værksted skal alle elever, der kommer forbi, male optegningerne til et vægmaleri, som er bag en scene i rummet ’Hønsegården’, og derefter personliggøre en del af væggen gennem collager, som skal sidde i forbindelse med vægmaleriets farver.
Farverne på væggen og scenen går straks i sammenspil, og skaber en vild og intens bagvæg, som til sidst er krydret med elevernes personlige idéer og fantasier.
På gulvet foran maleriet sidder store og små og klippe-klistrer. Det må være svært ikke at finde sit barnlige jeg, når man sidder i skrædderstilling og holder tungen lige i munden, mens man klipper. Billederne til collagerne findes i magasiner og de store hjælper igen de små med at læse, forstå og klippe billederne ud.
»Det er tydeligt at mange vender tilbage for at se til deres collage, og hvordan den har udviklet sig efter holdene har skiftet værksted,« fortæller Thilde.
Læs hele artiklen i Galten Folkeblad 26. marts 2018