Image
Eleverne i 6. klasse på Låsby Skole har travlt i den seneste uges tid med at omdanne skolens matematiklokale til et 'mate-magisk' lokale. Onsdag i denne uge er der fernisering.
Eleverne fra 6. klasse på Låsby Skole har i den seneste uges tid byttet skoletasker og bøger ud med værktøjskasse og kreativ tænkning. I forbindelse med projektet 'Skøn Skole' har klassen forvandlet et kedeligt og uinspirerende lokale til skolens fremtidige ’matemagiske rum’. Her fortæller en elev fra klassen om projektet.
Af Astrid Knudsen, 6. klasse, Låsby Skole
Onsdag d. 14 marts, kom projekt Skøn Skole til Låsby. Det er en idé startet af Anne Hopmann, og det går ud på at forvandle gamle og grå klasselokaler til flotte og inspirerende undervisningsrum – Og man kan roligt sige, at matematiklokalet på Låsby skole har brug for en meget kærlig hånd så eleverne kan få et lokale, hvor de får lyst til at lære matematik.
Så 6. klasse skippede den normale undervisning, smøgede ærmerne op og begyndte på det hårde arbejde.
Vi startede med at lære en masse omkring farver, og om hvordan de kan påvirke os. Vi så også på billeder af mange forskellige sjove møbler, vægmalerier og computerstationer, der kunne få os til at tænke ”ud af boksen”. Så blev vi inddelt i grupper, hvor vi hver især fik forskellige opgaver. Nogen tog sig af møbler, andre af vægmotiver og andre igen tog sig af farvevalg. De voksne havde nok troet, at det kun handlede om lidt maling og pynt på væggene, men børnene gik et skridt videre. Muren mellem de to depot rum i klasseværelset skulle nedlægges, så der blev ringet til nogle stærke forældre og muren faldt.
Hårdt arbejde
Torsdag fik vi besøg af en fra Dyrup, som underviste os i en masse forskellige maleteknikker, der skulle hjælpe os igennem det hele. Dagen efter gik turen til Silvan. Alle i klassen skulle med, og nogle forældre måtte møde op med deres biler. I Silvan skulle maling blandes og træ skæres til. Vi skulle også have en hel masse malerbakker, pensler og ruller.
Så kom weekenden og dermed begyndte også det sjove, men hårde arbejde. Vores søde og energiske klasselærer Pernille har været en vigtig drivkraft for, at både store og små mødte op lørdag og søndag og gik til den. Vægge blev vasket og vindueskarme blev slebet, og så kunne malerarbejdet begynde. Meeen, det var ikke kun hårdt arbejde. For ind i mellem blev der da også plads til en lille pause og en bid brød.
Fernisering onsdag
De sidste dage inden vores deadline (onsdag i denne uge, red.), skal det sidste arbejde gøres. Men det siger bestemt heller ikke så lidt. Vores træhold skal bygge en stor cube der skal bruges som kateder, så den kan illustrere for fremtidens elever, hvad en kubikmeter er. Der er også hold der skal sørge for matematiske vægdekorationer m.m.
Gennem hele processen har der også været et filmhold. De har været med over det hele. Deres opgave er at lave en lille film omkring ”Skøn Skole projekt” og fortælle og give andre klasser lyst til at gribe idéen.
Hele processen bliver afrundet med en fernisering på onsdag kl. 17.00, hvor alle er inviteret.
Så kort fortalt har det været en rigtig god uge, hvor vi har lært at samarbejde på en ny måde. Nu ved vi også hvordan man kan styre et projekt fra A-Å og vi har fundet ud af, hvor meget arbejde der ligger bag sådan en proces. Folk har hygget sig og har været meget positive omkring hele forløbet og ser frem til nogle gode matematikår i det nye flotte lokale.
Del på
Af Astrid Knudsen, 6. klasse, Låsby Skole
Onsdag d. 14 marts, kom projekt Skøn Skole til Låsby. Det er en idé startet af Anne Hopmann, og det går ud på at forvandle gamle og grå klasselokaler til flotte og inspirerende undervisningsrum – Og man kan roligt sige, at matematiklokalet på Låsby skole har brug for en meget kærlig hånd så eleverne kan få et lokale, hvor de får lyst til at lære matematik.
Så 6. klasse skippede den normale undervisning, smøgede ærmerne op og begyndte på det hårde arbejde.
Vi startede med at lære en masse omkring farver, og om hvordan de kan påvirke os. Vi så også på billeder af mange forskellige sjove møbler, vægmalerier og computerstationer, der kunne få os til at tænke ”ud af boksen”. Så blev vi inddelt i grupper, hvor vi hver især fik forskellige opgaver. Nogen tog sig af møbler, andre af vægmotiver og andre igen tog sig af farvevalg. De voksne havde nok troet, at det kun handlede om lidt maling og pynt på væggene, men børnene gik et skridt videre. Muren mellem de to depot rum i klasseværelset skulle nedlægges, så der blev ringet til nogle stærke forældre og muren faldt.
Hårdt arbejde
Torsdag fik vi besøg af en fra Dyrup, som underviste os i en masse forskellige maleteknikker, der skulle hjælpe os igennem det hele. Dagen efter gik turen til Silvan. Alle i klassen skulle med, og nogle forældre måtte møde op med deres biler. I Silvan skulle maling blandes og træ skæres til. Vi skulle også have en hel masse malerbakker, pensler og ruller.
Så kom weekenden og dermed begyndte også det sjove, men hårde arbejde. Vores søde og energiske klasselærer Pernille har været en vigtig drivkraft for, at både store og små mødte op lørdag og søndag og gik til den. Vægge blev vasket og vindueskarme blev slebet, og så kunne malerarbejdet begynde. Meeen, det var ikke kun hårdt arbejde. For ind i mellem blev der da også plads til en lille pause og en bid brød.
Fernisering onsdag
De sidste dage inden vores deadline (onsdag i denne uge, red.), skal det sidste arbejde gøres. Men det siger bestemt heller ikke så lidt. Vores træhold skal bygge en stor cube der skal bruges som kateder, så den kan illustrere for fremtidens elever, hvad en kubikmeter er. Der er også hold der skal sørge for matematiske vægdekorationer m.m.
Gennem hele processen har der også været et filmhold. De har været med over det hele. Deres opgave er at lave en lille film omkring ”Skøn Skole projekt” og fortælle og give andre klasser lyst til at gribe idéen.
Hele processen bliver afrundet med en fernisering på onsdag kl. 17.00, hvor alle er inviteret.
Så kort fortalt har det været en rigtig god uge, hvor vi har lært at samarbejde på en ny måde. Nu ved vi også hvordan man kan styre et projekt fra A-Å og vi har fundet ud af, hvor meget arbejde der ligger bag sådan en proces. Folk har hygget sig og har været meget positive omkring hele forløbet og ser frem til nogle gode matematikår i det nye flotte lokale.