Midttrafik vil etablere flere ture via Østergårdsvejs sydlige del

Image
Midttrafik vil etablere flere ture via  Østergårdsvejs sydlige del
Midttrafik vil anbefale Region Midtjylland, at der etableres flere ture med busrute 113 via Røddikvej på hverdage fra først på formiddagen til hen på eftermiddagen - samt om aftenen og i weekenden.
I sidste uge berettede Folkebladet om en underskriftsindsamling, hvori 227 borgere rejste krav om at få mindst halvdelen af busrute 113 tilbage via den sydlige del af Østergårdsvej.
Siden seneste køreplan har den altovervejende part af turene været ført via Smedeskovvej, men af et svar fra Midttrafik til underskriftsindsamlingens initiativtager, Flemming Westphal fremgår det, at Midttrafik er indstillet på at komme de berørte borgere i møde.
- Midttrafiks hovedformål med omlægningen var at tilgodese borgerne i Skovbys muligheder for at rejse til/fra Aarhus - primært i myldretiden, men vi må erkende, at reduktionen af betjeningen af området ved Røddikvej og den sydlige del af Østergårdsvej blev for voldsom, skriver Frits Hedegaard, Midttrafik.
- Midttrafik vil derfor anbefale Region Midtjylland, at der etableres flere ture via Røddikvej. 
Midttrafik har kontaktet Klank Efterskole med henblik på at få udredt efterskolens behov, idet skolens elever også er blandt de brugere af rute 113, som er blevet dårligere stillet siden omlægningen. 
- Vi har aftalt med efterskolen, at skolen laver en prioriteret liste over ønskeafgange, som Midttrafik vil søge at imødekomme, lyder det fra Frits Hedegaard som tilføjer:
- I januar måned 2013 afholder vi igen høring på rute 113. Her vil køreplanerne for rute 113 indeholde de nye lovede afgange, og kunder på rute 113 vil kunne kommentere på det til den tid fremlagte køreplanforslag. 
Behovsafstemt busbetjening
Fra Midttrafiks side forklares baggrunden for den nuværende ruteplanlægning med, at det efter trafikselskabets opfattelse gav større mening at servicere flere tusinde borgere i Skovby, som er under stor og vedvarende udbygning, frem for dele af det sydlige Galten, hvor potentialet er noget mindre. 
- At lave en mere behovsafstemt busbetjening er nødvendigt, da Region Midtjylland ønsker at effektivisere og forbedre økonomien på de regionale busruter – herunder også rute 113.  Både passagertællingerne i 2008 og i 2009 understøtter opfattelsen af, at kun få kunder brugte bussen ved Røddikvej, skriver Midttrafik i svaret i kølvandet på underskriftsindsamlingen.
- Midttrafik har inden omlægningen endvidere forhørt sig hos vognmanden på ruten, som kunne bekræfte, at benyttelsen af rute 113 ad Røddikvej var meget beskeden. Den nuværende vognmand på ruten oplyser nu, at omlægningen er en succes, og at man nu får flere kunder i bussen via Skovby, end man gjorde før, da bussen kørte via Røddikvej og den sydlige del af Østergårdsvej.
13 kundehenvendelser
Hvert år i januar gennemfører Midttrafik offentlige høringer. Det skete således også på busrute 113 inden den nuværende køreplan blev iværksat. Høringen som bl.a. blev publiceret via hængeskilte i busserne, resulterede i 13 henvendelser fra kunder på rute 113
- Af disse 13 kunder henvendte syv kunder sig med utilfredshed over manglende mulighed for at møde (fra Aarhus-siden) ved industriområdet i Galten v. Røddikvej om morgenen og manglende mulighed for at kunne komme hjem om eftermiddagen. Midttrafik imødekom disse ønsker og etablerede to ankomster om morgenen og to afgange om eftermiddagen, forklarer Frits Hedegaard.
Del på

Kontakt

Galten Folkeblad
Søndergade 25
8464 Galten
Tlf. 70 20 09 95
Fax 86 94 32 16

- Kontakt os
- Annoncebestilling
- Giv os et tip

Facebook block