Image
Seks innovative madkundskabselever fra Stjærskolen er klar til onsdagens semifinale i DM i madkundskab. Her præsenteres retten "Farveeeksplosion" af eleverne Anne-Sofie, Laura og Emilie. Skolens andet bud på en finaleplads er "Mormordog", præsenteret af Jonas, Frederik og Simon.
Ti hold fra Århus og omegn dyster i denne uge om at blive regionens bedste madkundskabshold og få en plads i finalen den 17. marts i Odense. Stjærskolen deltager med to hold fra 6. årgang.
Madkundskabslærer Line Vestergaard på Stjærskolen, deltog i efteråret i et kursus omhandlende kål og madkultur, som gav ny viden om hvordan man lærer børn at lave mad med kål. Dette var et godt afsæt til at deltage i konkurrencen Projekt Madkamp - DM i madkundskab. Her kommer der kål på menuen.
»Det har været et spændende projekt og en god udfordring, både for børnene og jeg selv,« fortæller Line Vestergaard.
Børnene har virkelig haft mulighed for at eksperimentere.
»De er kommet med oplæg og prøvet mange ting af. Søgt viden på nettet og i bøgerne. De har endda tyet til bedsteforældrene for at få mere viden om kålen og hvordan man kan bruge det,« forklarer Line.
Alle grupper i klassen har lavet deres egne opskrifter hvor kål var en af ingredienserne.
»De har valgt nogle ting ud som de godt kan lide og har på den måde prøvet at involvere kålen som en ingrediens,« siger Line.
Der har været lavet alt lige fra bolcher til mere moderne mad.
To grupper i semifinalen
Line Vestergaard sendte opskrifter ind til konkurrencen sammen med en beskrivelse af hele arbejdsgangen, arbejdsprocessen og en resultatbeskrivelse. Dette er blevet vurderet sammen med opskrifterne og nu er to hold fra klassen videre.
Line fik besked om at de var udtaget til semifinalen og fik nu lidt sved på panden.
»Det er første gang vi deltager i konkurrencen, så jeg havde ikke regnet med at vi kom med,« griner Line.
Men ærmerne blev smøget op og alle i klassen arbejder med projektet med hver deres opgave.
»Det var jo kun to grupper som kom videre, så vi måtte jo finde ud af hvad de andre kunne lave, for at være en del af projektet.«
Derfor fandt de i fælleskab ud af hvordan de kunne tilgodese de individuelle evner.
Læs hele artiklen i Galten Folkeblad 3. marts 2015
Del på
Madkundskabslærer Line Vestergaard på Stjærskolen, deltog i efteråret i et kursus omhandlende kål og madkultur, som gav ny viden om hvordan man lærer børn at lave mad med kål. Dette var et godt afsæt til at deltage i konkurrencen Projekt Madkamp - DM i madkundskab. Her kommer der kål på menuen.
»Det har været et spændende projekt og en god udfordring, både for børnene og jeg selv,« fortæller Line Vestergaard.
Børnene har virkelig haft mulighed for at eksperimentere.
»De er kommet med oplæg og prøvet mange ting af. Søgt viden på nettet og i bøgerne. De har endda tyet til bedsteforældrene for at få mere viden om kålen og hvordan man kan bruge det,« forklarer Line.
Alle grupper i klassen har lavet deres egne opskrifter hvor kål var en af ingredienserne.
»De har valgt nogle ting ud som de godt kan lide og har på den måde prøvet at involvere kålen som en ingrediens,« siger Line.
Der har været lavet alt lige fra bolcher til mere moderne mad.
To grupper i semifinalen
Line Vestergaard sendte opskrifter ind til konkurrencen sammen med en beskrivelse af hele arbejdsgangen, arbejdsprocessen og en resultatbeskrivelse. Dette er blevet vurderet sammen med opskrifterne og nu er to hold fra klassen videre.
Line fik besked om at de var udtaget til semifinalen og fik nu lidt sved på panden.
»Det er første gang vi deltager i konkurrencen, så jeg havde ikke regnet med at vi kom med,« griner Line.
Men ærmerne blev smøget op og alle i klassen arbejder med projektet med hver deres opgave.
»Det var jo kun to grupper som kom videre, så vi måtte jo finde ud af hvad de andre kunne lave, for at være en del af projektet.«
Derfor fandt de i fælleskab ud af hvordan de kunne tilgodese de individuelle evner.
Læs hele artiklen i Galten Folkeblad 3. marts 2015