Skanderborg Kommune styrker indsatsen mod skolefravær. Målet er, at endnu flere børn trives og kommer i skole.
Omkring hver femte skoleelev i Skanderborg Kommune har mere end 10 procents fravær i løbet af et skoleår.
Det skal der gøres noget ved, og derfor styrkes nu beredskabet, der skal forebygge og håndtere skolefravær. Det sker med en ny plan (standard) for opfølgning på skolefravær, som skal være med til at skabe mere trivsel og tilstedeværelse.
Den nye standard blev vedtaget af de folkevalgte på sidste byrådsmøde.
»Skolefravær er en voldsom belastning for både børnene og deres familier. Det er derfor helt nødvendigt, at vi sætter ind tidligere og med en klar strategi. Med den nye standard håber vi at styrke både skolerne og fællesskabet – og sikre, at flest mulige børn trives i skolen,« siger Trine Frengler, formand for Børne- og Ungdomsudvalget.
Omsorgsfuld registrering
Den nye standard pointerer, at handling skal sættes i gang, allerede når et barn begynder at vise tegn på mistrivsel.
Skolen skal være opmærksom på både fysisk og mentalt fravær, og forældres bekymringer skal tages alvorligt – også selv om barnet ikke har mange registrerede fraværsdage endnu.
Noget af det, Skanderborg Kommune har arbejdet målrettet med de sidste år, er systematik og bedre brug af data.
Det er sket i forbindelse med oprettelsen af Trivsels- og fraværsteamet, som arbejder med den samlede indsats mod fravær på tværs af skolerne i Skanderborg Kommune.
Nu er der i mange tilfælde navneopråb flere gange om dagen. Det handler ikke kun om tal og kontrol, men i høj grad også om at styrke relationen mellem lærer og elev.
»Når vi registrerer fravær, ser vi det som en relationsopbygning. Det handler om at nævne barnets navn, se barnet i øjnene og give dem følelsen af, at de bliver set. Det skaber tryghed og struktur i klassen. Vi kalder det ”omsorgsfuld registrering”, og det gør noget for klasserummet,« siger Martin Ross-Hvam, pædagogisk konsulent og tovholder i Trivsels- og fraværsteamet i Skanderborg Kommune.
Han forklarer, at systematikken formentlig har afsløret et mørketal. Tidligere blev fravær registreret mere tilfældigt, og det reelle omfang har nok ikke været helt synligt.
Fællesskab som løftestang
Fællesskabet blandt eleverne spiller en vigtig rolle i indsatsen mod fravær. Et konkret eksempel er, når klassen sender beskeder til fraværende kammerater.
»Vi har set, at beskeder som Vi glæder os til at se dig igen kan gøre en stor forskel for børn, der føler sig udenfor. Typisk er det læreren, der sætter sådan en besked-praksis i gang i klassen, men vi oplever, at børnene i høj grad tager det på sig. Den opmærksomhed og ansvarlighed i forhold til hinanden i et klassefællesskab er meget værdifuld,« siger Martin Ross-Hvam.