Galten Folkeblad modtager en stribe indlæg fra læserne vedrørende planer om etablering af en motorsportsbane for klassiske biler på godset Wedelslund. Af pladshensyn kan alle ikke bringes i bladet. Her findes yderligere en række indlæg:
Lad os få lidt sund fornuft i stedet
Allan Søgaard, skriver følgende åbne brev til Skanderborg byråd:
I Århus Stiftstidende kan man læse at Wedelslund gods ved Galten, for alt i verden ikke ønsker at der skal laves en lokalplan. En lokalplan der på demokratisk vis involverer alleberørte af den omtalte racerbane på godsets jorder op mod det nordlige Galten/Skovby.
Godsejeren har ændret sit oprindelige forslag og forsøger at fastholde en Landzone-godkendelse.
Fra mit synspunkt er 1 km afstand fra et stort ekspanderende boligområde til en racerbane fuldstændig ude af proportioner. Prisniveau på boliger i det berørte område vil påvirkes i nedadgående retning. Ydermere vil kundegrundlaget til boliger i det berørte område falde. Det er ikke rimeligt at vi som borgere i nærområdet skal være med til at financiere Wedelslund gods med tab i boligværdi i sandsynligvis 100.000 kr. størrelsen.
Racerbanens nærhed alene er den afgørende faktor. Det er ikke afgørende om der køres en eller flere gange årligt. Har du som køber af bolig valget mellem to ønskeboliger, hvoraf den ene er nabo til en racerbane, er det min påstand at de fleste vil vælge boligen uden racerbane. Dette betyder en forringelse af vores ejendom, som ikke er acceptabel.
Hvis banen bliver en realitet vil der være begrundet frygt for at yderligere aktivitet på banen bliver fremtidens omdrejningspunkt. Anlæg af 2,5 km specialasfalt og tilhørende faciliteter er omkostningstung og naturligt vil forrentningen ønskes forbedret med øget aktivitet på banen.
Jeg må på det kraftigste anmode alle politikere i Skanderborg byråd at arbejde for at fastholde miljø og planudvalgets beslutning, om at afgørelsen skal foregå i byrådet. Vi er stadig borgere i et demokrati og ikke en bananrepublik hvor tingene kan listes igennem på utiltalende vis.
Når denne afgørelse forhåbentlig kommer til at foregå i byrådet vil jeg anmode til at mine synspunkter angående forringelse af mange borgers ejendomsværdi, tages til efterretning og at afgørelsen bliver et nej tak til racerbane 1 km fra et stort og voksende boligområde i Galten-Skovby.
Jørgen Gaarde udtaler til Stiftstidende: ”Økonomiudvalget har ikke diskuteret sin stilling, men det er min bedste vurdering, at det nu alene handler om en landzonetilladelse. Et motorløb en gang årligt er at sammenligne med andre større events”
Ja – Jørgen Gaarde det er rigtigt hvis banen fjernes efter hvert event, og det er jo nok ikke tanken. Som sagt det er banens eksistens der vægtes af den kommende boligkøber i området. Så nej tak her fra det nordlige vælgerområde i Skanderborg.
Lad os nu få lidt sund fornuft på banen i stedet for.
---
Mange må føle sig snigløbet
Arne Paulsen, skriver:
Under overskriften i Aarhus Stiftstidende af 19. maj Wedelslund trækker fingrene til sig fremgår det at godsejer Ungsrup Nielsen har indsendt en ny ansøgning med ønsket om kun en enkelt weekend om året, og en femårig periode, hvorefter banen evt. lukkes ned igen.
Der er vel ingen mennesker inkl. Ungstrup Nielsen selv der efter fem år tror på at noget sådant vil finde sted. Det vil nærmest tangere økonomisk selvmord.
Træd nu frem og meddel områdets beboere, at du er ligeglad med vores mening, bare du kan få lov at gennemføre dit projekt, så kan vi andre få lov til at leve med støjhelvedet.
Bortset fra nogle få lokale politikere, synes jeg det er en skamplet at det samlede byråd lader som om at man ikke indgår i dialog med de mange berørte borgere og ikke mindst det store nybyggede område på Skovby Nygårds jorder, der må virkelig være mange mennesker, der føler sig snigløbet.
---
Er det jeres ønske at stoppe udbygningen?
Lise S.Madsen, Skjørringvej 6, skriver:
Er det virkeligt jeres ønske at stoppe udbygning af området Herskind Skjørring Skovby Galten med en motorbane.
Jeg får direkte udsigt til den fra min have og hus, derfor forventer jeg at min ejendomsvurdering må nedsættes væsentligt, da den nok bliver usælgelig. Det må så også gælde for mange andre i området, det giver jo mindre indtægter i kommunekassen.
For ikke at tale om lyden.
Jeg ved at når man bor i Frøslevskoven høres det tydeligt når der køres på banen ved Padborg der ligger ca. 4 km. i luftlinie derfra. Hvordan mon det så kommer til at være her. Har godset tænkt sig at uddele høreværn til os støjplagede beboere.
Har selv kørt på Roskilderingen engang i fortiden. Der var ingen der tænkte på naboer. Rækker man fartdjævlen en lillefinger æder han en med hud og hår.
---
Hvad vil en eventuel bane betyde for vores område ud over støj?
Karen Lindemann, byrådsmedlem Socialdemokrtiet, skriver følgende åbne brev til Wedelslund gods:
Økonomiudvalget blev overhalet indenom i denne uge, da der kom besked om, at der nu alene søges om én løbsweekend om året, hvis banen bliver anlagt.
Sagen om banen sendes derfor efter al sandsynlighed tilbage til ny behandling i Miljø og planudvalget i juni.
Jeg er meget tilfreds med, at der ikke skal køres på hverdage, så alle, inkl skolebørnene på Hestehaveskolen, ikke ugentlig skal generes af støjen fra bilerne på banen. Ligesom der blødt meget op på de gener de ellers ville have været ved det hidtidige store løbsprogram.
Når jeg i begyndelsen af juni igen skal til at arbejde med sagen, rejser der sig nogle spørgsmål. Jeg har tænkt på, om der er tænkt hvilken indvirkning en ny bane vil have for lokalområdet.
På borgermødet fortale Jesper Ungstrup Nielsen, at der skulle bruges frivillige, og at foreningerne i området ville kunne tjene penge ved arbejdet. Hvor mange frivillige skal der bruges på en evt. løbsweekend? Hvordan bliver deres indsats honoreret.
Har I i arbejdet med banen drøftet, og eventuelt haft kontakt med de lokale handlende?. Hvad vil det betyde for omsætningen i området? Jeg tænker, at der kunne være familiemedlemmer, der er knapt så interesseret i motorløb, der kunne bruge vores store skaterbane og byens butikker?
Vi har flere gode overnatningsteder, også steder, der kunne bruge flere gæster. Er der kontakt til Visit Skanderborg for at drøfte de turistmæssige muligheder, der er hvis banen bliver realiseret?
---
Stop den racerbane, NU! - Inden det er for sent
Else og Birger Johansson, Skovbyparken 103, Skovby, skriver:
Midtjyllands Avis bragte, torsdag den 18. maj 2017, en artikel om at økonomiudvalget på sit ordinære møde den 17. maj har truffet en beslutning om at sende det nye forslag om etablering en racerbane på Wedelslunds jorde tilbage til Miljø- og Planlægningsudvalget til fornyet behandling på baggrund af, at godsejeren har trukket sit forslag og har fremsendt et nyt reduceret forslag.
Godsejerens nye forslag er indsendt til kommunen efter den 15. maj 2017, det er dermed for sent indsendt. Hvis min hustru og min fælles indsigelse var blevet for sent indsendt, så ville det med garanti blevet afvist, men når det er godsejeren ”så ser kommunen igennem fingrene” med det. Der er åbenbart forskel på Kong Salomon og Jørgen Hattemager eller rettere Godsejeren og almindelige borgere i Skanderborg Kommune. Der må efter vor mening, en ny høring og indsigelsesfrist til, når godsejerens oprindelige forslag er trukket.
Vor vurdering af det nye forslag er: Først får man lavet den 2,5 km. motorbane på sydsiden af ådalen, så finder man en weekend der er ideel støjmæssigt. Med det sammenligner man med Galten Byfest, hvor bassen kan høres tydeligt i Skovby og Galten, derefter går godsejeren til kommunen med sin nyanlagte racerbane og ansøger via Landzoneloven om tilladelse til at udvide sin støjmæssige virksomhed. Wupti! Sådan får man en støjforurenede virksomhed igennem – og taberne er borgerne i Galten og Skovby.
Grunden til at der ingen indsigelser er mod Galten Byfest er, at byfesten er en gammel tradition og var der da vi flyttede til Skovby i 1972, medens en støjforurenede racerbane er et nyt forslag. Det havde været noget andet hvis racerbanen havde ligget i ådalen før vi købte vores hus i 1972.
Godsejeren har ingen bemærkninger i hans nye forslag til antallet af tilskuere ved det ene stævne. Han regner med på orienteringsmødet ca. 15.000 personer i ca. 7-8000 biler. Det kan vejene ikke klare. Er Skanderborg kommune parat til at udvide vejnettet for en engangsforestilling?
Min hustru og jeg siger nej til at ”række fanden en lillefinger” for med tiden tager han hele hånden. Vor holdning er derfor meget klar til Godsejerens manipulering og taktiske spil: Stop den racerbane, NU! - Inden det er for sent.
---
Den værst tænkelige placering
Leif Jensen, Smedeskovvej 87, skriver følgende til Skanderborg Kommune med kopi til medierne:
Undertegnede meddeler hermed at husstanden på Smedeskovvej 87 under ingen omstændigheder vil kunne acceptere den planlagte motorsportsbane.
1. Støj: Motorsportsbanen påtænkes placeret på en mark, der hælder ned mod Galten, hvorved støjen fra aktiviteterne uhindret vil ramme beboelserne i den nordlige del af Galten/Skovby.
2. Trafik: Det anslås at trafikken til aktiviteterne vil andrage ca. 6.500 biler pr. løbsdag. Den største del af denne trafik vil formentlig komme på Østergåardsvej-Smedeskovvej-Wedelslundvej og Skovlundvej-Smedeskovvej-Wedelslundvej. Dette vil give væsentlige gener for beboerne langs Smedeskovvej og for beboerne i udstykningen Skovby Nygård.
3. Natur: Placeringen af motorsportsbanen er vel den værst tænkelige, hvis man tager højde for den natur, der bliver berørt. Der for ganske få år siden blevet udlagt et vådområde i motorsportsbanens umiddelbare nærhed. Den fuglesang og fornøjelse området har givet bliver totalt frataget Galten/Skovbys borgere.
4. Lokalplan: Såfremt dette famøse projekt stadig vil blive forsøgt tvunget igennem, skal der som minimum forlanges en lokalplan for området således, at alle berørte borgere for mulighed for at reagere.
5. Erstatningsansvar: Den planlagte placering vil medføre et prisfald for ejendommene - især for ejendommene langs Smedeskovvej og ejendommene i Skovby Nygårds udstykning. Såfremt tilladelse til projektets gennemførelse gives vil der blive gjort ansvar gældende overfor Skanderborg Kommune og/eller byrådets medlemmer og forlangt erstatning for tabet.
6. Alternativ placering: Såfremt det menes, at en motorsportsbane i nærheden af Galten overhovedet er interessant ville en placering syd for Klank være væsentligt bedre. Herved opnås minimale støjgener, ingen trafikgener og ingen ødelæggelse af væsentlige naturområder. Den nuværende planlagte forrykte placering af motorsportsbanen skyldes vel kun en enkelt godsejers privatøkonomiske interesse, og det kan vel ikke være meningen at Skanderborg Byråd på den måde skal yde ”socialhjælp” til en godsejer.
I øvrigt findes projektet mangelfuldt med hensyn til voldenes udformning samt utilstrækkelige/manglende undersøgelser af støjforhold/-grænser.
---
Der er så meget kvinder ikke forstår!
Kirsten Juhl, Christinedahlsvej 38, Skovby, skriver:
Der er så meget kvinder ikke forstår! Der er så meget jeg ikke forstår.
Jeg kan ikke forstå, at det skal være så svært for vores politikker at vedtage, at der skal laves en lokalplan.
Er der noget (en motorsportsbane) der skal luskes igennem?
Er der nogen, der har lovet noget?
Er der nogle oplysninger, jeg mangler, der kan hjælpe mig med at forstå?
Jeg forstår ikke, at en larmede motorsportsbane ikke kræver en lokalplan, når en 'stille' golfbane gør.
Jeg forstår ikke, at ansøgningen skal behandles forfra og at man så ikke bruger de indsigelser, der er modtaget, men at folk skal skrive nye indsigelser og måske/måske ikke bliver det annonceret med en indsigelsesfrist igen.
Jeg kan ikke forstå, at økonomiudvalget sender ansøgningen tilbage til miljø og planudvalget for at der igen skal tages stilling til landzone eller lokalplan.
Der er jo ingen tvivl om, hvad Wedelslund Gods i fremtiden gerne vil opnå med banen, man kan bare se på den første ansøgning.
Jeg kan ikke forstå, at man kan overveje en landzone tilladelse til en motorsportsbanen, hvor det er en forvaltningssag og ikke en politisk beslutning, når der søges om udvidelse af løbsdage og træningsdage.
En lokalplan vil sikre, at alle bliver hørt og at der politisk tages stilling til om der vil tillades flere løbsdage og tilføres træningsdage.
Jeg forstår ikke, hvordan de tal godsejeren oplyser, kan ændre sig løbende.
Til informationsmøde på godset, skulle der bruges 300 frivillige fra foreningerne ved hvert arrangement. I radioen d. 16/5, var det steget til 400. Lyden der rammer Galten blev oplyst til 53-58db på mødet, i radioen var det nu pludseligt under 50db? Og i den næstsidste ansøgning skal han bruge 1.000 frivillige, dog inkl. kørere. Hvad skal vi regne med og tro på?
Jeg forstår ikke, at den lille smule skønne natur vi har her i den nordlige del af kommunen, skal ødelægges af en motorsportsbane. Der er netop brugt, rigtigt mange penge på at genetablere området.
Jeg forstår ikke, at en motocrossbane i Odense, som larmer langt mindre, bliver lavet med en lokalplan og at de skal lave 10-12 meter høje støjvolde.
Jeg forstår ikke, at vi her i kommunen ikke samler de støjende aktiviteter, som planloven anbefaler og som Odense har gjort med motocross-banen, ved siden af en motorvej eller ved siden af en skydebane.
Jeg forstår ikke, at man på løbsdage vil lade 6500 biler komme om morgenen/formiddagen og så kører hjem igen senere på dagen og skabe trafikkaos og larm, på vores små veje, der ikke er skabt til den mængde trafik.
Jeg forstår ikke, at man kan tro det er til lokalsamfundet bedste, se på Resenbro ved Jyllandsringen, der har den ene butik efter den anden måtte dreje nøglen om. Måske endnu hurtigere end ellers, fordi, der ikke er nogen, der vil bo med en racerbane i baghaven.
Jeg forstår GODT, at de få tilhængerne der er, bor nord for banen og i læ for larmen, hvor skråningen med banen vender væk fra hvor de bor.
Jeg forstår GODT, at der er mange tilhængere, som bor langt fra banen, hvis I lægger den langt væk fra min baghave, vil jeg også være for banen.
Jeg elsker min have og de dejlige sommerdage, jeg har i min have. Skal de ødelægges med unødig støj, jeg vil blive ulykkelig over at miste disse dage.
Jeg har talt med en borger, der bor ved spejderhytte i Galten. Hun fortalte, at når der er Veterantræf på Grundlovsdag kan hun ikke være i sin have for larm.
Jeg forstår ikke, at man overhoved kan overveje at etablere en motorsportsbane, som er til så stor genere for utroligt mange borgere i området og til fordel for så ekstremt få borgere i området.
---
Måske et sidste desperat forsøg
Jørgen Warberg, Skovby, skriver:
Der har været skrevet og sagt meget i debatten om den mulige anlæggelse af en motorsportsbane på Wedelslund gods. Det har været nævnt, at medlemmerne af Miljø- og Planudvalget ville overlade til kommunalbestyrelsens medlemmer på et møde den 31. maj 2017 at træffe beslutning om sagens videre skæbne. Men ifølge avisomtale af sagen den 19.05.2017 ser det nu ud til, at administrationen og forhåbentlig også Miljø- og Planudvalget på ny skal behandle sagen på grundlag af en - nu ny og stærkt reduceret for køretid - ansøgning fra Wedelslund gods.
Måske et sidste desperat forsøg fra godsejer Jesper U. Nielsens side på at få en ansøgning behandlet som en landzonetilladelse og dermed undgå en langvarig sagsbehandling som følge af en lokalplan for området. Men også taktisk meget smart, da nok alle siden medio april 2017 til kommunen fremsendte indsigelser, underskriftsindsamlinger m.m. mod bilracerbanen nu bortfalder, og hele sagsbehandlingen starter op for fra, vil et forlydende vide.
Det er så kun at håbe på, at der igen træffes beslutning om af overlade den endelige beslutning til Kommunalbestyrelsen, med forhåbentlig enten en afvisning af motorsportsbanen eller en lokalplan til følge.
Og det skal blive spændende at se, om politikerne i et valgår tør løbe fra deres afgivne løfter om, at der enten skal udarbejdes en lokalplan eller at sagen skal afvises helt. Thi der er fortsat rigtigt mange modstandere - i debatten har tal på 85%-90% været nævnt - af motorsportsbanen på Wedelslund gods oppe i den nordlige del af Skanderborg kommune vest for Århus i det naturskønne og fredelige område på begge sider af Lyngbygård Ådalen.
Realdanias beskrivelse af projektet: Læser man hos Realdania om projektet under overskriften ”Nye aktiviteter skal skabe lokal livskvalitet” fremgår følgende: ”Wedelslund gods Galten vil videreudvikle og understøtte stedets eksisterende veteranbilklubs aktiviteter ved at øge garagekapaciteten og etablere bl.a. værkstedsfaciliteter.” Ikke et eneste ord om en motorsportsbane.
Realdanias oplæg om, at projektet ”skaber lokal dynamik og bedre livskvalitet på landet”, eller om hvordan ”projektet demonstrerer en stærk vilje til at genskabe herregårdens rolle som lokal dynamo”, er ligesom ikke rigtigt belyst og dokumenteret af Wedelslund gods. Og ideen om ”lokal livskvalitet” som en naturlig følge af projektets gennemførelse, synes ikke rigtigt at være lokalbefolkningens opfattelse, viser de mange protester og afgivne underskrifter mod projektet.
Gad vide om Realdania overhovedet har vidst, hvad Realdania har valgt at yde støtte kroner til i projekt ”Fremtidens Herregård vælger 12 nye forandringsagenter på landet”?
Kommuneplan 2016 er fortsat gældende: Uanset den for køretid nu stærkt reducerede ansøgning til kun 1 køredag årligt vil en anlæggelsen af en motorsportsbane m.m. på Wedelslund gods på flere områder fortsat være i direkte strid med Skanderborgs Kommuneplan 2016.
Så dette digre og meget oplysende værk, der jo udtrykker kommunalbestyrelsens overordnede mål for udviklingen og arealanvendelsen i kommunen samt er retvisende for kommunens egen sagsbehandling, burde jo være kendt og benyttet af både sagsbehandlere og politikere i Skanderborg kommune. Thi Kommuneplan 2016 vil fortsat være gældende uagtet den nye ansøgning fra Wedelslund gods.
Betragtninger om økonomiske forhold: Det har i debatten været anført, at anlæggelsen af en motorsportsbane på Wedelslund gods vil være et økonomisk gode for detailhandelen i Galten-Skovby og for Wedelslund gods. Der har ikke på noget tidspunkt være fremlagt økonomiske beregninger eller budgetter, der dokumenterer påstandene.
Det kunne ellers være interessant at få belyst, hvorledes en så stor investering, som anlæggelsen af en motorsportsbane m.m. med det stærkt reducerede landbrugsareal til følge, vil kunne give et fornuftigt økonomisk afkast med nu kun 1 årlig køredag. Det ligner noget med en skjult dagsorden med en godsejers håb om en hurtig landzonetilladelse for derefter at benytte motorsportsbanen til yderligere kørsels- og træningsdage, også udover det oprindeligt ansøgte. Thi det er jo altid nemmere at få tilgivelse end at få tilladelse.
Det skal også lige tages i betragtning, at det jo er Wedelslund Gods, der vil anlægge en motorsportsbane tæt på bebyggede områder med nok ca. 10.000 indbyggere især i Galten-Skovby, men også på den nordlige side af Lyngbygård Ådal med byerne Skjørring, Sjelle, Herskind og Skivholme. Det er således ikke os beboere, der lige pludselig er flyttet ud til en motorsportsbane på landet, og er nødt til at affinde os hermed. Næh, nej!
Og Galten-Skovby er jo en af centerbyerne, der er i stærk fortsat udvikling, i Skanderborg kommune, - således ikke mindst de tre planlagte af de sidste udstykninger på Skovby Nygård med det planlagte store rekreative område Enghaven beliggende på bakken lige over for den påtænkte motorsportsbane med ca. 1 km’s afstand.
Vil grundudstykkeren overhovedet være i stand at sælge bare en grund mere? Et forlydende fra en ejendomsmægler vil vide, at anlæggelsen af en motorsportsbane på Wedelslund gods vil betyde et fald i huspriserne i Galten-Skovby på 10-15%.
Afsluttende bemærkninger: At Wedelslund gods ifølge godsejerens eget udsagn ikke hænger økonomisk sammen, Især efter det mislykkede forsøg på anlæg af et kæmpe golf resort i 2007, og at der også er forsøgt med anlæg af vindmøller og virksomhed med bed and breakfast, bør ikke afstedkomme, at Skanderborg kommunes overordnende mål for udviklingen og arealanvendelsen i kommunen negligeres.
Hvordan Realdania overhovedet kan støtte projektet, der jo skal skabe lokal livskvalitet, selv om det modsatte er fremgået af debatten, er en kæmpe gåde.
De mange indtil nu afgivne protester mod en anlæggelse af en motorsportsbane på Wedelslund gods bør ikke af Skanderborg kommune trædes under fode, og politikerne bør erkende, at de har et ansvar over for lokalbefolkningen i Skjørring, Sjelle, Herskind, Skivholme og Galten-Skovby, hvor det gode liv leves, og endegyldigt træffe en beslutning om enten helt at afvise sagen eller i det mindste lade udarbejde en lokalplan.
---
Del på
Lad os få lidt sund fornuft i stedet
Allan Søgaard, skriver følgende åbne brev til Skanderborg byråd:
I Århus Stiftstidende kan man læse at Wedelslund gods ved Galten, for alt i verden ikke ønsker at der skal laves en lokalplan. En lokalplan der på demokratisk vis involverer alleberørte af den omtalte racerbane på godsets jorder op mod det nordlige Galten/Skovby.
Godsejeren har ændret sit oprindelige forslag og forsøger at fastholde en Landzone-godkendelse.
Fra mit synspunkt er 1 km afstand fra et stort ekspanderende boligområde til en racerbane fuldstændig ude af proportioner. Prisniveau på boliger i det berørte område vil påvirkes i nedadgående retning. Ydermere vil kundegrundlaget til boliger i det berørte område falde. Det er ikke rimeligt at vi som borgere i nærområdet skal være med til at financiere Wedelslund gods med tab i boligværdi i sandsynligvis 100.000 kr. størrelsen.
Racerbanens nærhed alene er den afgørende faktor. Det er ikke afgørende om der køres en eller flere gange årligt. Har du som køber af bolig valget mellem to ønskeboliger, hvoraf den ene er nabo til en racerbane, er det min påstand at de fleste vil vælge boligen uden racerbane. Dette betyder en forringelse af vores ejendom, som ikke er acceptabel.
Hvis banen bliver en realitet vil der være begrundet frygt for at yderligere aktivitet på banen bliver fremtidens omdrejningspunkt. Anlæg af 2,5 km specialasfalt og tilhørende faciliteter er omkostningstung og naturligt vil forrentningen ønskes forbedret med øget aktivitet på banen.
Jeg må på det kraftigste anmode alle politikere i Skanderborg byråd at arbejde for at fastholde miljø og planudvalgets beslutning, om at afgørelsen skal foregå i byrådet. Vi er stadig borgere i et demokrati og ikke en bananrepublik hvor tingene kan listes igennem på utiltalende vis.
Når denne afgørelse forhåbentlig kommer til at foregå i byrådet vil jeg anmode til at mine synspunkter angående forringelse af mange borgers ejendomsværdi, tages til efterretning og at afgørelsen bliver et nej tak til racerbane 1 km fra et stort og voksende boligområde i Galten-Skovby.
Jørgen Gaarde udtaler til Stiftstidende: ”Økonomiudvalget har ikke diskuteret sin stilling, men det er min bedste vurdering, at det nu alene handler om en landzonetilladelse. Et motorløb en gang årligt er at sammenligne med andre større events”
Ja – Jørgen Gaarde det er rigtigt hvis banen fjernes efter hvert event, og det er jo nok ikke tanken. Som sagt det er banens eksistens der vægtes af den kommende boligkøber i området. Så nej tak her fra det nordlige vælgerområde i Skanderborg.
Lad os nu få lidt sund fornuft på banen i stedet for.
---
Mange må føle sig snigløbet
Arne Paulsen, skriver:
Under overskriften i Aarhus Stiftstidende af 19. maj Wedelslund trækker fingrene til sig fremgår det at godsejer Ungsrup Nielsen har indsendt en ny ansøgning med ønsket om kun en enkelt weekend om året, og en femårig periode, hvorefter banen evt. lukkes ned igen.
Der er vel ingen mennesker inkl. Ungstrup Nielsen selv der efter fem år tror på at noget sådant vil finde sted. Det vil nærmest tangere økonomisk selvmord.
Træd nu frem og meddel områdets beboere, at du er ligeglad med vores mening, bare du kan få lov at gennemføre dit projekt, så kan vi andre få lov til at leve med støjhelvedet.
Bortset fra nogle få lokale politikere, synes jeg det er en skamplet at det samlede byråd lader som om at man ikke indgår i dialog med de mange berørte borgere og ikke mindst det store nybyggede område på Skovby Nygårds jorder, der må virkelig være mange mennesker, der føler sig snigløbet.
---
Er det jeres ønske at stoppe udbygningen?
Lise S.Madsen, Skjørringvej 6, skriver:
Er det virkeligt jeres ønske at stoppe udbygning af området Herskind Skjørring Skovby Galten med en motorbane.
Jeg får direkte udsigt til den fra min have og hus, derfor forventer jeg at min ejendomsvurdering må nedsættes væsentligt, da den nok bliver usælgelig. Det må så også gælde for mange andre i området, det giver jo mindre indtægter i kommunekassen.
For ikke at tale om lyden.
Jeg ved at når man bor i Frøslevskoven høres det tydeligt når der køres på banen ved Padborg der ligger ca. 4 km. i luftlinie derfra. Hvordan mon det så kommer til at være her. Har godset tænkt sig at uddele høreværn til os støjplagede beboere.
Har selv kørt på Roskilderingen engang i fortiden. Der var ingen der tænkte på naboer. Rækker man fartdjævlen en lillefinger æder han en med hud og hår.
---
Hvad vil en eventuel bane betyde for vores område ud over støj?
Karen Lindemann, byrådsmedlem Socialdemokrtiet, skriver følgende åbne brev til Wedelslund gods:
Økonomiudvalget blev overhalet indenom i denne uge, da der kom besked om, at der nu alene søges om én løbsweekend om året, hvis banen bliver anlagt.
Sagen om banen sendes derfor efter al sandsynlighed tilbage til ny behandling i Miljø og planudvalget i juni.
Jeg er meget tilfreds med, at der ikke skal køres på hverdage, så alle, inkl skolebørnene på Hestehaveskolen, ikke ugentlig skal generes af støjen fra bilerne på banen. Ligesom der blødt meget op på de gener de ellers ville have været ved det hidtidige store løbsprogram.
Når jeg i begyndelsen af juni igen skal til at arbejde med sagen, rejser der sig nogle spørgsmål. Jeg har tænkt på, om der er tænkt hvilken indvirkning en ny bane vil have for lokalområdet.
På borgermødet fortale Jesper Ungstrup Nielsen, at der skulle bruges frivillige, og at foreningerne i området ville kunne tjene penge ved arbejdet. Hvor mange frivillige skal der bruges på en evt. løbsweekend? Hvordan bliver deres indsats honoreret.
Har I i arbejdet med banen drøftet, og eventuelt haft kontakt med de lokale handlende?. Hvad vil det betyde for omsætningen i området? Jeg tænker, at der kunne være familiemedlemmer, der er knapt så interesseret i motorløb, der kunne bruge vores store skaterbane og byens butikker?
Vi har flere gode overnatningsteder, også steder, der kunne bruge flere gæster. Er der kontakt til Visit Skanderborg for at drøfte de turistmæssige muligheder, der er hvis banen bliver realiseret?
---
Stop den racerbane, NU! - Inden det er for sent
Else og Birger Johansson, Skovbyparken 103, Skovby, skriver:
Midtjyllands Avis bragte, torsdag den 18. maj 2017, en artikel om at økonomiudvalget på sit ordinære møde den 17. maj har truffet en beslutning om at sende det nye forslag om etablering en racerbane på Wedelslunds jorde tilbage til Miljø- og Planlægningsudvalget til fornyet behandling på baggrund af, at godsejeren har trukket sit forslag og har fremsendt et nyt reduceret forslag.
Godsejerens nye forslag er indsendt til kommunen efter den 15. maj 2017, det er dermed for sent indsendt. Hvis min hustru og min fælles indsigelse var blevet for sent indsendt, så ville det med garanti blevet afvist, men når det er godsejeren ”så ser kommunen igennem fingrene” med det. Der er åbenbart forskel på Kong Salomon og Jørgen Hattemager eller rettere Godsejeren og almindelige borgere i Skanderborg Kommune. Der må efter vor mening, en ny høring og indsigelsesfrist til, når godsejerens oprindelige forslag er trukket.
Vor vurdering af det nye forslag er: Først får man lavet den 2,5 km. motorbane på sydsiden af ådalen, så finder man en weekend der er ideel støjmæssigt. Med det sammenligner man med Galten Byfest, hvor bassen kan høres tydeligt i Skovby og Galten, derefter går godsejeren til kommunen med sin nyanlagte racerbane og ansøger via Landzoneloven om tilladelse til at udvide sin støjmæssige virksomhed. Wupti! Sådan får man en støjforurenede virksomhed igennem – og taberne er borgerne i Galten og Skovby.
Grunden til at der ingen indsigelser er mod Galten Byfest er, at byfesten er en gammel tradition og var der da vi flyttede til Skovby i 1972, medens en støjforurenede racerbane er et nyt forslag. Det havde været noget andet hvis racerbanen havde ligget i ådalen før vi købte vores hus i 1972.
Godsejeren har ingen bemærkninger i hans nye forslag til antallet af tilskuere ved det ene stævne. Han regner med på orienteringsmødet ca. 15.000 personer i ca. 7-8000 biler. Det kan vejene ikke klare. Er Skanderborg kommune parat til at udvide vejnettet for en engangsforestilling?
Min hustru og jeg siger nej til at ”række fanden en lillefinger” for med tiden tager han hele hånden. Vor holdning er derfor meget klar til Godsejerens manipulering og taktiske spil: Stop den racerbane, NU! - Inden det er for sent.
---
Den værst tænkelige placering
Leif Jensen, Smedeskovvej 87, skriver følgende til Skanderborg Kommune med kopi til medierne:
Undertegnede meddeler hermed at husstanden på Smedeskovvej 87 under ingen omstændigheder vil kunne acceptere den planlagte motorsportsbane.
1. Støj: Motorsportsbanen påtænkes placeret på en mark, der hælder ned mod Galten, hvorved støjen fra aktiviteterne uhindret vil ramme beboelserne i den nordlige del af Galten/Skovby.
2. Trafik: Det anslås at trafikken til aktiviteterne vil andrage ca. 6.500 biler pr. løbsdag. Den største del af denne trafik vil formentlig komme på Østergåardsvej-Smedeskovvej-Wedelslundvej og Skovlundvej-Smedeskovvej-Wedelslundvej. Dette vil give væsentlige gener for beboerne langs Smedeskovvej og for beboerne i udstykningen Skovby Nygård.
3. Natur: Placeringen af motorsportsbanen er vel den værst tænkelige, hvis man tager højde for den natur, der bliver berørt. Der for ganske få år siden blevet udlagt et vådområde i motorsportsbanens umiddelbare nærhed. Den fuglesang og fornøjelse området har givet bliver totalt frataget Galten/Skovbys borgere.
4. Lokalplan: Såfremt dette famøse projekt stadig vil blive forsøgt tvunget igennem, skal der som minimum forlanges en lokalplan for området således, at alle berørte borgere for mulighed for at reagere.
5. Erstatningsansvar: Den planlagte placering vil medføre et prisfald for ejendommene - især for ejendommene langs Smedeskovvej og ejendommene i Skovby Nygårds udstykning. Såfremt tilladelse til projektets gennemførelse gives vil der blive gjort ansvar gældende overfor Skanderborg Kommune og/eller byrådets medlemmer og forlangt erstatning for tabet.
6. Alternativ placering: Såfremt det menes, at en motorsportsbane i nærheden af Galten overhovedet er interessant ville en placering syd for Klank være væsentligt bedre. Herved opnås minimale støjgener, ingen trafikgener og ingen ødelæggelse af væsentlige naturområder. Den nuværende planlagte forrykte placering af motorsportsbanen skyldes vel kun en enkelt godsejers privatøkonomiske interesse, og det kan vel ikke være meningen at Skanderborg Byråd på den måde skal yde ”socialhjælp” til en godsejer.
I øvrigt findes projektet mangelfuldt med hensyn til voldenes udformning samt utilstrækkelige/manglende undersøgelser af støjforhold/-grænser.
---
Der er så meget kvinder ikke forstår!
Kirsten Juhl, Christinedahlsvej 38, Skovby, skriver:
Der er så meget kvinder ikke forstår! Der er så meget jeg ikke forstår.
Jeg kan ikke forstå, at det skal være så svært for vores politikker at vedtage, at der skal laves en lokalplan.
Er der noget (en motorsportsbane) der skal luskes igennem?
Er der nogen, der har lovet noget?
Er der nogle oplysninger, jeg mangler, der kan hjælpe mig med at forstå?
Jeg forstår ikke, at en larmede motorsportsbane ikke kræver en lokalplan, når en 'stille' golfbane gør.
Jeg forstår ikke, at ansøgningen skal behandles forfra og at man så ikke bruger de indsigelser, der er modtaget, men at folk skal skrive nye indsigelser og måske/måske ikke bliver det annonceret med en indsigelsesfrist igen.
Jeg kan ikke forstå, at økonomiudvalget sender ansøgningen tilbage til miljø og planudvalget for at der igen skal tages stilling til landzone eller lokalplan.
Der er jo ingen tvivl om, hvad Wedelslund Gods i fremtiden gerne vil opnå med banen, man kan bare se på den første ansøgning.
Jeg kan ikke forstå, at man kan overveje en landzone tilladelse til en motorsportsbanen, hvor det er en forvaltningssag og ikke en politisk beslutning, når der søges om udvidelse af løbsdage og træningsdage.
En lokalplan vil sikre, at alle bliver hørt og at der politisk tages stilling til om der vil tillades flere løbsdage og tilføres træningsdage.
Jeg forstår ikke, hvordan de tal godsejeren oplyser, kan ændre sig løbende.
Til informationsmøde på godset, skulle der bruges 300 frivillige fra foreningerne ved hvert arrangement. I radioen d. 16/5, var det steget til 400. Lyden der rammer Galten blev oplyst til 53-58db på mødet, i radioen var det nu pludseligt under 50db? Og i den næstsidste ansøgning skal han bruge 1.000 frivillige, dog inkl. kørere. Hvad skal vi regne med og tro på?
Jeg forstår ikke, at den lille smule skønne natur vi har her i den nordlige del af kommunen, skal ødelægges af en motorsportsbane. Der er netop brugt, rigtigt mange penge på at genetablere området.
Jeg forstår ikke, at en motocrossbane i Odense, som larmer langt mindre, bliver lavet med en lokalplan og at de skal lave 10-12 meter høje støjvolde.
Jeg forstår ikke, at vi her i kommunen ikke samler de støjende aktiviteter, som planloven anbefaler og som Odense har gjort med motocross-banen, ved siden af en motorvej eller ved siden af en skydebane.
Jeg forstår ikke, at man på løbsdage vil lade 6500 biler komme om morgenen/formiddagen og så kører hjem igen senere på dagen og skabe trafikkaos og larm, på vores små veje, der ikke er skabt til den mængde trafik.
Jeg forstår ikke, at man kan tro det er til lokalsamfundet bedste, se på Resenbro ved Jyllandsringen, der har den ene butik efter den anden måtte dreje nøglen om. Måske endnu hurtigere end ellers, fordi, der ikke er nogen, der vil bo med en racerbane i baghaven.
Jeg forstår GODT, at de få tilhængerne der er, bor nord for banen og i læ for larmen, hvor skråningen med banen vender væk fra hvor de bor.
Jeg forstår GODT, at der er mange tilhængere, som bor langt fra banen, hvis I lægger den langt væk fra min baghave, vil jeg også være for banen.
Jeg elsker min have og de dejlige sommerdage, jeg har i min have. Skal de ødelægges med unødig støj, jeg vil blive ulykkelig over at miste disse dage.
Jeg har talt med en borger, der bor ved spejderhytte i Galten. Hun fortalte, at når der er Veterantræf på Grundlovsdag kan hun ikke være i sin have for larm.
Jeg forstår ikke, at man overhoved kan overveje at etablere en motorsportsbane, som er til så stor genere for utroligt mange borgere i området og til fordel for så ekstremt få borgere i området.
---
Måske et sidste desperat forsøg
Jørgen Warberg, Skovby, skriver:
Der har været skrevet og sagt meget i debatten om den mulige anlæggelse af en motorsportsbane på Wedelslund gods. Det har været nævnt, at medlemmerne af Miljø- og Planudvalget ville overlade til kommunalbestyrelsens medlemmer på et møde den 31. maj 2017 at træffe beslutning om sagens videre skæbne. Men ifølge avisomtale af sagen den 19.05.2017 ser det nu ud til, at administrationen og forhåbentlig også Miljø- og Planudvalget på ny skal behandle sagen på grundlag af en - nu ny og stærkt reduceret for køretid - ansøgning fra Wedelslund gods.
Måske et sidste desperat forsøg fra godsejer Jesper U. Nielsens side på at få en ansøgning behandlet som en landzonetilladelse og dermed undgå en langvarig sagsbehandling som følge af en lokalplan for området. Men også taktisk meget smart, da nok alle siden medio april 2017 til kommunen fremsendte indsigelser, underskriftsindsamlinger m.m. mod bilracerbanen nu bortfalder, og hele sagsbehandlingen starter op for fra, vil et forlydende vide.
Det er så kun at håbe på, at der igen træffes beslutning om af overlade den endelige beslutning til Kommunalbestyrelsen, med forhåbentlig enten en afvisning af motorsportsbanen eller en lokalplan til følge.
Og det skal blive spændende at se, om politikerne i et valgår tør løbe fra deres afgivne løfter om, at der enten skal udarbejdes en lokalplan eller at sagen skal afvises helt. Thi der er fortsat rigtigt mange modstandere - i debatten har tal på 85%-90% været nævnt - af motorsportsbanen på Wedelslund gods oppe i den nordlige del af Skanderborg kommune vest for Århus i det naturskønne og fredelige område på begge sider af Lyngbygård Ådalen.
Realdanias beskrivelse af projektet: Læser man hos Realdania om projektet under overskriften ”Nye aktiviteter skal skabe lokal livskvalitet” fremgår følgende: ”Wedelslund gods Galten vil videreudvikle og understøtte stedets eksisterende veteranbilklubs aktiviteter ved at øge garagekapaciteten og etablere bl.a. værkstedsfaciliteter.” Ikke et eneste ord om en motorsportsbane.
Realdanias oplæg om, at projektet ”skaber lokal dynamik og bedre livskvalitet på landet”, eller om hvordan ”projektet demonstrerer en stærk vilje til at genskabe herregårdens rolle som lokal dynamo”, er ligesom ikke rigtigt belyst og dokumenteret af Wedelslund gods. Og ideen om ”lokal livskvalitet” som en naturlig følge af projektets gennemførelse, synes ikke rigtigt at være lokalbefolkningens opfattelse, viser de mange protester og afgivne underskrifter mod projektet.
Gad vide om Realdania overhovedet har vidst, hvad Realdania har valgt at yde støtte kroner til i projekt ”Fremtidens Herregård vælger 12 nye forandringsagenter på landet”?
Kommuneplan 2016 er fortsat gældende: Uanset den for køretid nu stærkt reducerede ansøgning til kun 1 køredag årligt vil en anlæggelsen af en motorsportsbane m.m. på Wedelslund gods på flere områder fortsat være i direkte strid med Skanderborgs Kommuneplan 2016.
Så dette digre og meget oplysende værk, der jo udtrykker kommunalbestyrelsens overordnede mål for udviklingen og arealanvendelsen i kommunen samt er retvisende for kommunens egen sagsbehandling, burde jo være kendt og benyttet af både sagsbehandlere og politikere i Skanderborg kommune. Thi Kommuneplan 2016 vil fortsat være gældende uagtet den nye ansøgning fra Wedelslund gods.
Betragtninger om økonomiske forhold: Det har i debatten været anført, at anlæggelsen af en motorsportsbane på Wedelslund gods vil være et økonomisk gode for detailhandelen i Galten-Skovby og for Wedelslund gods. Der har ikke på noget tidspunkt være fremlagt økonomiske beregninger eller budgetter, der dokumenterer påstandene.
Det kunne ellers være interessant at få belyst, hvorledes en så stor investering, som anlæggelsen af en motorsportsbane m.m. med det stærkt reducerede landbrugsareal til følge, vil kunne give et fornuftigt økonomisk afkast med nu kun 1 årlig køredag. Det ligner noget med en skjult dagsorden med en godsejers håb om en hurtig landzonetilladelse for derefter at benytte motorsportsbanen til yderligere kørsels- og træningsdage, også udover det oprindeligt ansøgte. Thi det er jo altid nemmere at få tilgivelse end at få tilladelse.
Det skal også lige tages i betragtning, at det jo er Wedelslund Gods, der vil anlægge en motorsportsbane tæt på bebyggede områder med nok ca. 10.000 indbyggere især i Galten-Skovby, men også på den nordlige side af Lyngbygård Ådal med byerne Skjørring, Sjelle, Herskind og Skivholme. Det er således ikke os beboere, der lige pludselig er flyttet ud til en motorsportsbane på landet, og er nødt til at affinde os hermed. Næh, nej!
Og Galten-Skovby er jo en af centerbyerne, der er i stærk fortsat udvikling, i Skanderborg kommune, - således ikke mindst de tre planlagte af de sidste udstykninger på Skovby Nygård med det planlagte store rekreative område Enghaven beliggende på bakken lige over for den påtænkte motorsportsbane med ca. 1 km’s afstand.
Vil grundudstykkeren overhovedet være i stand at sælge bare en grund mere? Et forlydende fra en ejendomsmægler vil vide, at anlæggelsen af en motorsportsbane på Wedelslund gods vil betyde et fald i huspriserne i Galten-Skovby på 10-15%.
Afsluttende bemærkninger: At Wedelslund gods ifølge godsejerens eget udsagn ikke hænger økonomisk sammen, Især efter det mislykkede forsøg på anlæg af et kæmpe golf resort i 2007, og at der også er forsøgt med anlæg af vindmøller og virksomhed med bed and breakfast, bør ikke afstedkomme, at Skanderborg kommunes overordnende mål for udviklingen og arealanvendelsen i kommunen negligeres.
Hvordan Realdania overhovedet kan støtte projektet, der jo skal skabe lokal livskvalitet, selv om det modsatte er fremgået af debatten, er en kæmpe gåde.
De mange indtil nu afgivne protester mod en anlæggelse af en motorsportsbane på Wedelslund gods bør ikke af Skanderborg kommune trædes under fode, og politikerne bør erkende, at de har et ansvar over for lokalbefolkningen i Skjørring, Sjelle, Herskind, Skivholme og Galten-Skovby, hvor det gode liv leves, og endegyldigt træffe en beslutning om enten helt at afvise sagen eller i det mindste lade udarbejde en lokalplan.
---