Mandag den 28. februar havde arbejdsgruppen for Sikker Skolevej i De 7 Dale inviteret byrådspolitikere i Skanderborg Kommune til et dialogmøde om, hvorfor der ifølge dialoggruppens opfattelse bør blive etableret en cykelsti langs Låsbyvej.
Mødet havde deltagelse af byrådsmedlemmerne Andreas Tang-Brock (S), Morten Møller (V), Torben Wallner (K) og Martin Frausing (DF) og fra Skanderborg Kommunes Vej- og Trafikafdeling var det Jens Peter Langballe Sørensen og Brian Nielsen.
Endvidere deltog skoleleder for Veng Skole og Børnehus, Linda Kolling Pedersen samt seks personer fra landsbyklyngesamarbejdet De 7 Dale.
Mødet startede med en gåtur langs Låsbyvej for på egen krop at mærke, hvad det vil sige at færdes som blød trafikant på Låsbyvej.
Derefter fortsatte mødet på Veng Skoles lærerværelse.
Arbejdsgruppen havde fået en lokal mand til at foretage en cykeltur med kamera på Låsbyvej fra Nørre Vissing til Veng Skole og retur, og en anden lokal havde lavet dronevideo-optagelser af trafikken på Låsbyvej – materiale som underbyggen arbejdsgruppens syn på, at Låsbyvej er en farlig vej at færdes på som blød trafikant.
Statslig medfinansiering
»På mødet blev også fremlagt konkrete fakta, som understreger, hvorfor Låsbyvej kræver politisk handling. Af de fem veje, som Klima-, Miljø- og Planudvalget tidligere er blevet foreslået at ansøge om statslig medfinansiering til, er Låsbyvej den vej, som både er en af de mest trafikerede veje i kommunen, en skolevej, en trafikfarlig vej og en af de veje, hvor der bliver kørt for stærkt,« lyder det fra arbejdsgruppen for Sikker Skolevej i De 7 Dale og man tilføjer:
»Samtidig er Låsbyvej den vej, hvor der er markant mest trafik – det gælder såvel biler som lastbiler. På mødet blev det således tydeliggjort, at Veng Skole og Børnehus så vidt vides er kommunens eneste skole uden en sikker skolevej.«
Går i rette med nuværende kriterier
Der blev fra De 7 Dales side stillet spørgsmålstegn ved de nuværende kriterier for prioriteringslisten til udvælgelse af cykelstiprojekter. Ifølge kriterierne vægter forhold for cyklister og lette trafikanter 40% og heri indgår blandt andet antallet af cyklister og lette trafikanter.
De 7 Dale problematiserer disse kriterier, da et lille lokalsamfund pr. definition aldrig vil kunne måle sig med centerbyerne i antal. De 7 Dale opfordrede til, at kriterierne bliver taget op til revurdering, så små lokalsamfund såvel som større byer har lige gode forudsætninger for at få en cykelsti.
Se optagelser af cykeltur på Låsbyvej samt droneoptagelser af trafikken samme sted på YouTube