»Jeg tror, dette sted har været med til at redde mit liv.« Sådan skriver en af deltagerne i en brugerundersøgelse, som Skanderborg Rusmiddelcenter har gennemført.
Undersøgelsen viser, at brugerne generelt er meget tilfredse med behandlingen, og at de oplever, at den virker.
»Vi er rigtig glade for og stolte over, at så mange giver udtryk for, at vi er med til at gøre en positiv forskel i deres liv. Det er ikke nemt at gå ind ad vores dør og se i øjnene, at man har mistet kontrollen og f.eks. drikker for meget. Det ligger os derfor meget på sinde at møde borgerne med respekt og forståelse,« fortæller Charlotte Nielsen, der er afdelingsleder i Skanderborg Rusmiddelcenter.
Undersøgelsens resultater glæder også Claus Bloch, der er formand for kommunens arbejdsmarkedsudvalg.
»Vi har et velfungerende og dygtigt rusmiddelcenter i kommunen, som hjælper mange borgere, der står i en svær situation. Det kan vi se i de meget positive vurderinger, som det sociale tilsyn jævnligt laver af rusmiddelcentret. Men nu hører vi det også fra brugerne selv, og det har meget stor betydning,« siger Claus Bloch.
Stor tilfredshed med behandlerne
Næsten 80 brugere af centret har deltaget i undersøgelsen, der også blev lavet på samme tidspunkt i 2021 og med samme spørgeskema. Det er frivilligt for brugerne at deltage, og alle medvirker anonymt.
I spørgeskemaet bliver brugerne bl.a. spurgt om deres oplevelse af at komme i centret, af mødet med personalet og deres vurdering af den behandling, de får.
Svarene viser en udbredt tilfredshed med rusmiddelcentret og personalet. F.eks. svarer 100 procent af deltagerne, at de har et godt samarbejde med deres behandler, og 92 procent oplever en positiv effekt af behandlingen.
Mellem 90 og 95 procent oplyser, at de er trygge ved at komme i rusmiddelcentret, og at de vil anbefale centret til andre, der kunne have behov for behandling.
Den laveste tilfredshed ses ved åbningstiderne, hvor "kun" 80 procent er tilfredse. Nogle efterlyser bl.a. bedre mulighed for samtaler efter almindelig arbejdstid, mens andre ønsker flere tider om morgenen.
Rusmiddelcentret har derfor sat gang i et arbejde med at afdække mulighederne for at ændre og eventuelt udvide åbningstiderne.
For få kommer i behandling
Ifølge Sundhedsstyrelsen er 140.000 danskere afhængige af alkohol, og 585.000 har et skadeligt forbrug. Samtidig skønnes mindst 85.000 danskere at have et højrisikoforbrug af hash, kokain og andre stoffer.
Et tabu
Alligevel er det kun cirka 12 procent af dem, der kommer i behandling. Ifølge Sundhedsstyrelsen hænger det bl.a. sammen med, at det stadig er et tabu i det danske samfund.
Den udfordring genkender de i rusmiddelcentret:
»Vi oplever, at mange tager tilløb i lang tid, endda flere år, inden de kontakter os, fordi det føles flovt og skamfuldt. Men de fortæller også, at de ville ønske, at de havde gjort det noget før. Især når de mærker lettelsen over at åbne op og få redskaber, der hjælper dem med at få styr på forbruget,« fortæller Charlotte Nielsen og tilføjer:
»Problemer med alkohol og stoffer har store omkostninger både helbredsmæssigt, familiemæssigt og økonomisk. Derfor skal vi gøre alt for at sikre, at flere får kvalificeret hjælp - og at de får den tidligere.«
Hvert år er ca. 300 borgere fra Skanderborg Kommune i behandling i rusmiddelcentret. Størstedelen gennemfører behandlingen som planlagt og kommer videre i livet med kontrol over forbruget.
Faktaboks
Skanderborg Rusmiddelcenter tilbyder:
• Gratis hjælp til at komme ud af et problematisk forbrug eller misbrug af alkohol, hash og andre stoffer
• Behandling med veldokumenterede metoder
• Gratis rådgivning og støtte til pårørende - både partner, børn og unge
• Mulighed for at være anonym
• Ingen ventetid.
• Se mere på www.skanderborgrusmiddelcenter.dk