Image
Arbejdet med det kommende stykke motorvej fra Låsby til Hårup er nu så langt fremme, at man fra på mandag foretager omlægninger af trafikken ved Låsby mens forberedelserne til motorvejstilslutningen pågår.
Øget trafik gennem Låsby i en periode mens forberedelserne til motorvejstilslutning foretages.
Trafikanterne skal fra på mandag forberede sig på omlægninger af hovedvejstrafikken ved Låsby, hvor den nye motorvej skal forbindes med den hidtidige.
Mandag den 28. juli begynder Vejdirektoratet på arbejdet med at forbinde det nye stykke motorvej mellem Låsby og Hårup med det eksisterende stykke af Herningmotorvejen.
Derfor er det nødvendigt at reducere de fire spor på det første stykke af Hovedvejen fra Låsby mod Silkeborg til to spor. Samtidig skal de to vestvendte tilslutningsramper ved Hammelvej bygges om, og de spærres derfor - en ad gangen - i løbet af de næste tre måneder.
Trafikanterne på motorvejen fra Aarhus vil før tilslutningsanlægget ved Låsby opleve, at den maksimalt tilladte hastighed sænkes gradvist fra 130 km/t til 70 km/t. Lige før broen, der fører Hammelvej over motorvejen, bliver trafikken samlet i to spor, ét i hver retning, og sådan foregår resten af turen til Silkeborg.
»Trafikanterne er jo vant til kun at køre i ét spor og med højest 70 km/t på det meste af strækningen mellem Låsby og Silkeborg. I de næste tre måneder er det punkt, hvor det sker, bare flyttet et par kilometer længere østpå. Vi håber, at trafikanterne på strækningen vil have tålmodighed med os lidt endnu og til gengæld glæde sig til, at den nye motorvej mellem Låsby og Hårup åbner,« lyder det fra projektchef i Vejdirektoratet Carsten Sandgaard.
»Fra mandag den 28. juli lukker vi tilkørselsrampen i tilslutningsanlægget ved Låsby, fordi rampen skal forlænges. Det betyder, at trafikanter, der kører på Hammelvej, ikke kan komme den vej ned på Hovedvejen mod Silkeborg. De skal i stedet køre gennem Låsby.«
Ramper lukker på skift
Når arbejdet her er færdigt, formentlig i slutningen af september, åbner rampen igen. Samtidig lukker så frakørselsrampen, så trafikanterne på Hovedvejen fra Silkeborg ikke kan køre op på Hammelvej her. De skal også køre gennem Låsby i stedet for.
»Det kommer til at betyde øget trafik gennem Låsby i perioden, men vi gør alt for at holde hastigheden på den gennemkørende trafik nede og sikkerheden høj for de lokale og især de bløde trafikanter i Låsby. Vi etablerer blandt andet chikaner for at sænke hastigheden på biltrafikken på Gl. Silkeborgvej gennem Låsby og anlægger en helle til støtte for de bløde trafikanter, der skal krydse vejen,« forklarer Carsten Sandgaard.
Frakørselsrampen vil være lukket frem til november.
Vejdirektoratet forventer at åbne motorvejen mellem Låsby og Hårup i slutningen af 2014.
Del på
Trafikanterne skal fra på mandag forberede sig på omlægninger af hovedvejstrafikken ved Låsby, hvor den nye motorvej skal forbindes med den hidtidige.
Mandag den 28. juli begynder Vejdirektoratet på arbejdet med at forbinde det nye stykke motorvej mellem Låsby og Hårup med det eksisterende stykke af Herningmotorvejen.
Derfor er det nødvendigt at reducere de fire spor på det første stykke af Hovedvejen fra Låsby mod Silkeborg til to spor. Samtidig skal de to vestvendte tilslutningsramper ved Hammelvej bygges om, og de spærres derfor - en ad gangen - i løbet af de næste tre måneder.
Trafikanterne på motorvejen fra Aarhus vil før tilslutningsanlægget ved Låsby opleve, at den maksimalt tilladte hastighed sænkes gradvist fra 130 km/t til 70 km/t. Lige før broen, der fører Hammelvej over motorvejen, bliver trafikken samlet i to spor, ét i hver retning, og sådan foregår resten af turen til Silkeborg.
»Trafikanterne er jo vant til kun at køre i ét spor og med højest 70 km/t på det meste af strækningen mellem Låsby og Silkeborg. I de næste tre måneder er det punkt, hvor det sker, bare flyttet et par kilometer længere østpå. Vi håber, at trafikanterne på strækningen vil have tålmodighed med os lidt endnu og til gengæld glæde sig til, at den nye motorvej mellem Låsby og Hårup åbner,« lyder det fra projektchef i Vejdirektoratet Carsten Sandgaard.
»Fra mandag den 28. juli lukker vi tilkørselsrampen i tilslutningsanlægget ved Låsby, fordi rampen skal forlænges. Det betyder, at trafikanter, der kører på Hammelvej, ikke kan komme den vej ned på Hovedvejen mod Silkeborg. De skal i stedet køre gennem Låsby.«
Ramper lukker på skift
Når arbejdet her er færdigt, formentlig i slutningen af september, åbner rampen igen. Samtidig lukker så frakørselsrampen, så trafikanterne på Hovedvejen fra Silkeborg ikke kan køre op på Hammelvej her. De skal også køre gennem Låsby i stedet for.
»Det kommer til at betyde øget trafik gennem Låsby i perioden, men vi gør alt for at holde hastigheden på den gennemkørende trafik nede og sikkerheden høj for de lokale og især de bløde trafikanter i Låsby. Vi etablerer blandt andet chikaner for at sænke hastigheden på biltrafikken på Gl. Silkeborgvej gennem Låsby og anlægger en helle til støtte for de bløde trafikanter, der skal krydse vejen,« forklarer Carsten Sandgaard.
Frakørselsrampen vil være lukket frem til november.
Vejdirektoratet forventer at åbne motorvejen mellem Låsby og Hårup i slutningen af 2014.